קשה לצאת נגד דעות שהעמיקו שורש בציבור. אבל אני עומד לעשות את זה. כן, אני מדבר על פולין והשואה.

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

קשה לצאת נגד דעות שהעמיקו שורש בציבור. אבל אני עומד לעשות את זה.

כן, אני מדבר על פולין והשואה.

כולם יודעים: היו על אדמת פולין ההיסטורית מחנות השמדה. המון פולנים גם השתתפו בהשמדה. המון פולנים פשעו נגד האנושות ונגד היהודים. הייתה ויש בפולין אנטישמיות.

הכל נכון. אבל יש גם צד שני, ולהיסטוריה לא נוח עם צד אחד בלבד.

מה הצד השני? אתן רק כותרות (עסקו בזה לא מעט לאחרונה יגאל ליברנט, ד"ר דני אורבך, ד"ר אפרים פודוקסיק, ואחרים, אפשר להרחיב אצלם). הצד השני לא נוגע לרוע של פרטים, וגם לא לטוב של חסידי אומות העולם. הצד השני הוא פוליטי-לאומי.

פולין לא נכנעה לגרמניה, לא הקימה ממשלה משתפת-פעולה עם הנאצים, הממשלה הגולה שלה סיפרה לעולם על השמדת היהודים, המחתרת הפולנית הענפה שנלחמה בגרמניה הייתה גדולה ומשמעותית במיוחד (כולל שתי יחידות פרטיזנים יהודיות), יחידות פולניות הצטרפו לצבאות שנלחמו בגרמניה, המחתרת אסרה על הסגרת יהודים לנאצים, הגישה ליהודים סיוע צבאי, והצילה יהודים. יש פה שלל סיפורים מרתקים, אם אתם לא מכירים, לכו לקרוא.

הלוואי על רוב מדינות אירופה הכבושות הרקורד הזה, שמעטים מדי מכירים. המסמך התמוה של חוקרי יש ושם אומר שזה לא מספיק. אבל "מספיק" זה עניין של הערכה אישית; עובדתית הרקורד הפוליטי הזה טוב יותר מהרבה מדינות אחרות, יש שיגידו מכולן.

למה זה חשוב? למה זה מרגיז?

אין לי שום דבר עם פולין. יש לה אמנם היסטוריה לאומית מעניינת, אבל אין שום חיבה אישית לפולין. מעולם לא ביקרתי בה ואין לי משיכה לתרבות, לעם או לארץ. וכאמור, לצד הרקורד החיובי יש גם שלילי שמרתיע אותי.

אבל זה כן עניין חשוב מאין כמותו, כי הדיבורים של הצד האחד בלבד, ושנאת פולין האוטומטית, עוזרת להסיר אחריות מהגרמנים.

וזה גרוע מאוד.

למשל, כדי להתנגח במסמך עם הפולנים, אבי בניהו אמר היום בטלוויזיה משהו כמו "על אדמת פולין נרצחו מיליוני יהודים". הסיסמא הזאת לא שקרית, אבל היא כן מסתירה את האמת. כי מי ששלט בפולין לא היו הפולנים, אלא גרמניה. מבחינה פוליטית, אדמת פולין ההיסטורית הייתה בעצם גרמנית. כך שמה שיש לומר הוא ש"על אדמת פולין ההיסטורית, שנכבשה ונשלטה על-ידי גרמניה, הוציאו הנאצים לפועל את תכנית השמדת היהודים שלהם".

רואים את ההבדל? שמים לב איך העיוות הזה עושה הנחה לגרמנים? כך גם הביטוי האומלל של אובמה: "מחנות מוות פולניים" (אובמה התנצל לאחר מכן). אז אני לא מוכן לעשות לנאצים הנחות. זו טעות מוסרית וחינוכית.

ההיסטוריה היא דבר מסובך, מורכב ומרובה צדדים וניואנסים. אבל דווקא עם גרמניה הנאצית הדברים ברורים. אם לא הייתה גרמניה, לא הייתה שואה. זה לא נכון על אף מדינה אחרת, כולל פולין. לכן האחראים הם הגרמנים, ואסור להסיר מהם אפילו שמץ אחריות.

תזכורת:

לכל אחד יש אג׳נדה, אפילו ליד ושם.

לכל אחד יש אג׳נדה, אפילו ליד ושם.


קריאה רלוונטית:

הבת של מנכ’לית יד ושם היא יולי נובק, מנכ״לית ״שוברים שתיקה״

קרן פורד תרמה מיליון דולר ל״יד ושם״

 

מקור הפוסט:

קשה לצאת נגד דעות שהעמיקו שורש בציבור. אבל אני עומד לעשות את זה. כן, אני מדבר על פולין והשואה. כולם יודעים: היו על…

‎Posted by Ran Baratz on‎ שבת, 7 ביולי 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *