נציבות הפליטים של האו"ם, רישיון לאונס, שחיתות ומעילה 

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

כוחות שמירת השלום של האו"ם במחוז קסאי, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 11 במרץ 2017 (רויטרס)
צילום: רויטרס

 

לאחר שראש הממשלה ביטל את ההסכם עם הארגון המתועב הזה, נעבור לפוסט חשוב של עדי בן חור:

 

נציבות הפליטים של האו"ם, רישיון לאונס, שחיתות ומעילה – לאור ההסכם שנחתם עם נציבות הפליטים של האו"ם ע"י ממשלת ישראל, כדאי להפנות זרקור לגוף הזה שפועל מטעם האו"ם, ומטרתו המוצהרת היא להגן על פליטים שלא זוכים להגנה מטעם מדינותיהם.

עובדי נציבות הפליטים של האו"ם זוכים לחסינות מוחלטת בגין העמדה לדין במסגרות שאינן מערכות המשפט והצדק של האו"ם, ומכאן, שלא ניתן, אלא במקרים חריגים ביותר, לתבוע את עובדי הסוכנות בגין עבירות כגון אונס, שחיתות או מעילה במסגרת מדינת הלאום. מערכת הצדק שאמורה לפעול מטעם האו"ם מביאה, לא פעם, להסתרת עבירות פליליות חמורות ולא להעמדת הגורמים הרלוונטיים לדין.

מקרה מפורסם מסוג זה נוגע לראש נציבות הפליטים לשעבר, וראש ממשלת הולנד לשעבר, רוד הולברס.

בשנת 2004 התלוננה עובדת בכירה בסוכנות הפליטים של האו"ם בשם סינתיה ברזק כי לוברס בתפקידו כראש נציבות הפליטים תקף אותה מינית. חברה לסוכנות הפליטים, נאסר אישק, עודד אותה להגיש תלונה כנגד לוברס. היא עשתה כעצתו.

דו"ח חקירה של האו"ם מצא כי יש בסיס לטענותיה של ברזק כנגד לוברס. הדו"ח הוגש למזכ"ל האו"ם דאז, קופי אנאן, שקבע כי למרות שמסקנות הדו"ח מצביעות בסבירות גבוהה שהתקיימה תקיפה מינית מצדו של ראש נציבות הפליטים של האו"ם וראש ממשלת הולנד לשעבר, אין בדו"ח כדי לבסס נקיטת צעדים משמעתיים כנגד לוברס.

יודגש – אנאן קבע כי אין מקום לנקוט צעדים משמעתיים כנגד אדם שנטען כלפיו כי ביצע תקיפה מינית, המהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין. אנאן כלל לא שקל העמדה לדין פלילי. הוא דן רק בהיבט המשמעתי כנגד לוברס, ואף את הסנקציה המשמעתית הוא דחה.

לטענת ברזק ואישק, לאחר הגשת התלונה, לוברס ובכירים אחרים בסוכנות הפליטים של האו"ם, כמו בכירים אחרים באו"ם, החלו להתנכל להם, דבר שהוביל להתפטרותם.

ברזק הגישה תביעה לבית המשפט בארה"ב. ביום 2.3.10 התובענה נדחתה, בין השאר, בטענה כי לוברס תקף מינית, לכאורה, את ברזק בזמן ששימש בתפקידו כראש נציבות הפליטים של האו"ם, והתקיימו ביניהם יחסי עובד-מעביד. לאור זאת קבע בית המשפט, קיימת לו חסינות מוחלטת בגין כל פעולה שהוא מבצע, והוא לא יכול להיות מועמד לדין אלא רק ע"י "מערכת הצדק של האו"ם".

בית המשפט הפדרלי קבע כי על-פי הדין האמריקאי, בהתאם לאמנה לפריבילגיות וחסינויות של האו"ם, לעובדי האו"ם ישנה חסינות מוחלטת כנגד העמדה לדין במגוון רחב של עבירות רבות, בהן רשלנות פושעת, שחיתות ומעילה, ושלל עבירות אחרות שהיו מציבות כל אזרח מן השורה לשנים רבות מאחורי סורג ובריח, ובמקרים מסוימים למשך כל חייו.

לוברס מצדו פרש לאחר 4 שנים מתפקידו כראש נציבות הפליטים של האו"ם, זאת רק משום ההד הציבורי לה זכתה הפרשה ולא משום החלטת האו"ם.

בתי המשפט בישראל אישרו מציאות זאת כקיימת גם בדין הישראלי. כך נקבע בת"א (י-ם) 2524/08 פלונית (קטינה) נ' ד"ר מעתוק סלים נמחק (פורסם בנבו: 2.5.11). במקרה זה נדחתה תובענה שהוגשה ע"י קטינה ערבייה מהגדה כנגד סוכנות הסיוע לפליטים של האו"ם, אונר"א, בגין רשלנות רפואית, שהובילה ללידתה עם פגם רפואי שהיה יכול להימנע בקלות, אך לא נמנע.

בית המשפט המחוזי קבע כי לאונר"א עומדת חסינות מוחלטת מתביעה, ובין השאר, ציטט את עניין ברזק-לוברס כחיזוק לעמדה זאת.

סוכנות הפליטים של האו"ם, על שלל זרועותיה, זוכה לחסינות משפטית, חוקית וחוקתית, ברוב מדינות העולם המפותח, באופן שאין לו כמעט אח ורע לגבי אף גוף אחר בעולם.

הנציבות שאמורה לדאוג לזכויות אלה שזכויותיהם הופרו ע"י מדינותיהם פועלת בהיעדר שקיפות, תוך מתן הכשר לא פעם למעשי שחיתות, כל זאת בסיועו הפעיל של החוק הבינלאומי.

 

תזכורת קונספיל:

הנסיך בן טלאל והפיגוע בוגאס

הנסיך בן טלאל והפיגוע בוגאס

הנסיך בן טלאל והפיגוע בוגאס

מקור הפוסט של עדי בן חור:

נציבות הפליטים של האו"ם, רישיון לאונס, שחיתות ומעילה – לאור ההסכם שנחתם עם נציבות הפליטים של האו"ם ע"י ממשלת ישראל, כדאי…

‎Posted by Adi Ben Hur on‎ יום שלישי 3 אפריל 2018