July 4, 2022, 3:59 pm

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

שורשי הקשר הייחודי בין עם-ישראל לארה"ב, נשתלו עוד בשנת 1620 ו-1630 כאשר הפליגו הספינות 'מייפלאואר' ו'אראבלה' מ"מצרים המודרנית" (בריטניה), הנוסעים הפוריטנים חוו את "יציאת מצרים המודרנית" ו"חציית ים סוף המודרנית" (האוקינוס האטלנטי) והגיעו ל"ארץ המובטחת המודרנית" "כנען המודרנית" ו"ישראל החדשה" (ארה"ב של היום). המתיישבים הראשונים ראו עצמם כ"העם הנבחר המודרני", ופעלו בהשראת התנ"ך, ובמיוחד מורשת משה רבנו.
מנהיג ה'מייפלאואר', וויליאם בראדפורד, כונה משה; מנהיג ה'אראבלה' ג'והן ווינטרופ, כונה יהושע. ג'והן אדאמס (הנשיא השני), תומאס ג'פרסון (הנשיא השלישי) ובנג'מין פרנקלין הציעו את חציית ים סוף כסמל הרשמי של ארה"ב. ג'ורג' וושינגטון (הנשיא הראשון) וג'והן אדאמס כונו משה ויהושע המודרניים. מכאן מאות הערים, עיירות, הרים, מדבריות וגנים לאומיים בעלי השמות התנ"כיים. 18 ירושלים בארה"ב (JerUSAlem).
התנ"ך היה הספר הפופולרי ביותר במושבות הראשונות (מאה 18-17) במיוחד בקרב ההנהגה הדתית, חינוכית ופוליטית. פרט מעניין הוא מקומה הייחודי של השפה העברית בתרבות האמריקאית, פרופ' ג'ורג' בוש, דוד-רבא של הנשיא בוש האב, היה המרצה הראשון לעברית באוניברסיטת ניו יורק (1831-1846), פרסם ספרים על התנ"ך והדקדוק העברי, קרא לשקם את הריבונות היהודית ב"ציון התנ"כית".
סמלי האוניברסיטאות המובילות בארה"ב, מסמלים באופן בולט את הקשר שלהם ליהדות. הסמל הרשמי של אוניברסיטת ייל הוא 'אורים ותומים'. הסמל הרשמי של אוניברסיטת קולומביה "באורך נראה אור" (ספר תהילים).
ערך החירות שהאמריקאים מעלים על נס שואב גם-כן את השראתו מהתנ"ך. על פעמון החירות בפילדלפיה שהונח בשנת 1753, חרות התרגום לאנגלית של: "וקראתם דרור לארץ ולכל יושביה" (ספר ויקרא, פרק כ"ה, פסוק י') שהוא תמצית רעיון שנת היובל. פסוק זה שימש מקור השראה לעיקרון החירות של האבות המייסדים של ארה"ב.
(שמעון רפאלי).
____

אם זה מה שיוצא כשאחד העמים רוצה להיות אנחנו, מה יקרה אם אנחנו נהיה אנחנו..

"לא לקנט נשוב, כי אם לים סוף, לסיני, ולירושלים, לאברהם, למשה, לדוד, לרבי עקיבא ולר"ש בן יוחאי, ולכל אהובינו שהם חיינו ומשוש לבנו עדי עד."
הראי"ה קוק.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *