May 19, 2022, 8:38 am

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

קיסינג'ר בתובנות חדשות על הסדר העולמי החדש

הנרי קיסינג'ר עיצב את הסדר העולמי החדש על פי משנתו של מטרניך בקונגרס וינה. הוא משקף את התפיסה הריאליסטית והשמרנית הגיאופוליטית, זאת שאינה מעוניינת לטלטל את הספינה יותר מדיי, ולנסות ליצור בריתות והסכמים בין לאומיים שמשמרים יציבות וביטחון לאורך זמן. המאה שהגיע בעקבות מטרניך הביאה לתקופת השלום והשגשוג הגדולים בהיסטוריה, וזה מה שהוא מנסה לשחזר.

במצב זה, קיסינג'ר מנסה לעשות הוא כל הזמן להביא ליציבות והומאוסטזיס גיאופוליטי חיצוני לארה"ב, כזה שמתעלם במשנתו מהריקבון התרבותי הפנימי שעובר על ארה"ב אשר משפיע על עוצמתה להשפיע על מדינות אחרות ללכת בעקבותיה.

לאורך השנים, כפי שהצביע פרופ' אנטוני סאטון, הסדר העולמי שקיסינג'ר הוא אחד ממעצביו, נקט בגישה דיאלקטית הגליאנית, כזאת שמנסה כל פעם לנטרל סכנות גדולות על ידי יצירת כח קוטבי שמרתיע אותן ושומר אותן בגבולות נגזרת שלא יצאו משליטה.

כך קיסינג'ר בזמנו של ניקסון החל את המהלך של העצמת סין הקומוניסטית כדי לנטרל ולפשר את המעצמה הסובייטית שיכלה להגיע לעימות גרעיני עם ארה"ב. הוא גם הנחה כמה עשורים מאוחר יותר את מייקל פלין לעשות את המהלך במהופך, ולהביא את אמריקה להתקרב ולחזק את רוסיה כמשקל נגד לדרקון הסיני שכבר התהווה והפך לאיום לא פחות מהסובייטים במלחמה הקרה.

כעת לאחר הפלישה לאוקראינה היו לו כמה תובנות שהעלה ממש לאחרונה, כעת הוא רואה במצב שנוצר מקום להשתמש בסין ורוסיה לפשר אחת את השנייה בדיאלקטיקה לפי מחלוקות שהוא טוען יעלו באופן טבעי לאורך זמן.

"המצב הגיאופוליטי בעולם יעבור שינויים משמעותיים לאחר סיום מלחמת אוקראינה. וזה לא טבעי שלסין ולרוסיה יהיו אינטרסים זהים בכל הבעיות הצפויות. אני לא חושב שאנחנו יכולים ליצור אי הסכמות אפשריות אבל אני חושב שהנסיבות יעשו זאת. לאחר מלחמת אוקראינה, רוסיה תצטרך להעריך מחדש את יחסיה לאירופה, לכל הפחות את יחסה הכללי לנאט"ו. אני חושב שזה לא נבון לנקוט עמדה יריבה כלפי שני יריבים באופן שמגבש אותם יחד, וברגע שנקבל את העיקרון הזה ביחסים שלנו עם אירופה ובדיונים הפנימיים שלנו, אני חושב שההיסטוריה תספק הזדמנויות שבהן נוכל ליישם את הגישה הדיפרנציאלית."

"זה לא אומר שכל אחת מהם תהפוך לחברה אינטימי של המערב, זה רק אומר שבנושאים ספציפיים ,כשהם עולים, אנחנו משאירים את האפשרות לגישה אחרת. בתקופה שלפנינו, אל לנו לאחד את רוסיה וסין כמרכיב אינטגרלי."

המנחה שאל אם הוא רומז לשגיאה בתפיסתו של ביידן הרואה ברוסיה יריב מוחלט וקוטבי לערכיה של אמריקה. קיסינג'ר ענה:

"עלינו להיות מודעים להבדלים של אידיאולוגיה ושל פרשנות שקיימים. עלינו להשתמש בתודעה זו כדי ליישם אותה בניתוח שלנו לגבי חשיבותן של סוגיות כשהן מתעוררות, במקום להפוך אותה לנושא העיקרי של עימות, אלא אם כן אנו מוכנים ששינוי משטר יהיה המטרה העיקרית של המדיניות שלנו. אני חושב שבהתחשב באבולוציה של הטכנולוגיה, וההרס העצום של כלי הנשק הקיימים כעת, [החיפוש אחר שינוי משטר] עשוי להכפות עלינו בגלל עוינות של אחרים, אבל עלינו להימנע מכך…"

הוא הרחיב על חברותו הקרובה עם פוטין, על העמדה הרוסית בעימות, והפנה אצבע להתרחבות נאט"ו. כתלמיד של הפילוסופיה הגרמנית ההגליאנית, הוא מזהה תפיסה דומה של פוטין את רוסיה, תפיסה של תודעה מיסטית המתממשת לאורך ההיסטוריה דרך האומה הרוסית:

"פגשתי את פוטין כסטודנט ליחסים בינלאומיים בערך פעם בשנה לתקופה של אולי 15 שנה לדיונים אסטרטגיים אקדמיים גרידא. חשבתי שהאמונות הבסיסיות שלו הן סוג של אמונה מיסטית בהיסטוריה הרוסית … ושהוא נעלב, במובן הזה, לא מכל מה שעשינו במיוחד בהתחלה, אלא מהפער העצום הזה שנפער עם אירופה והמזרח. הוא נעלב ואיים כי רוסיה הייתה מאוימת מהקליטה של כל האזור הזה בנאט"ו. זה לא תירוץ ולא הייתי צופה מתקפה בסדר גודל של השתלטות על מדינה מוכרת."

"אני חושב שהוא טעה בחישוב המצב שהוא התמודד מולו ברמה הבינלאומית וברור שהוא טעה בחישוב היכולות של רוסיה לקיים מבצע כה גדול – וכשמגיע זמן ההסדר צריך לקחת את זה בחשבון, שאנחנו לא חוזרים למערכת היחסים הקודמת אלא ל- עמדה כלפי רוסיה שתהיה שונה בגלל זה – ולא בגלל שאנחנו דורשים את זה אלא בגלל שהם ייצרו את זה."

"אנו עומדים כעת בפני טכנולוגיות ש… יכולות לייצר רמות של קטסטרופה שאפילו לא ניתן היה להעלות על הדעת. וההיבט המוזר של המצב הנוכחי הוא שהנשק מתרבה משני הצדדים והתחכום שלהם עולה מדי שנה. אבל אין כמעט דיון בינלאומי על מה יקרה אם נעשה שימוש בנשק. הפנייה שלי באופן כללי, בכל צד שתהיו, היא להבין שאנחנו חיים עכשיו בעידן חדש לגמרי, והזנחנו את ההיבט הזה. אבל ככל שהטכנולוגיה מתפשטת ברחבי העולם, כפי שהיא מתפשטת, דיפלומטיה ומלחמה יצטרכו תוכן אחר וזה יהיה אתגר."

לסיכום הוא גרס
"אנחנו חיים עכשיו בעידן חדש לגמרי"

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *