May 12, 2022, 4:40 am

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

ה-TikTok – נשק פסיכולוגי קטלני של המפלגה הקומוניסטית הסינית נגד המערב.

דיברנו רבות על הלוחמה התרבותית והפסיכולוגית של ארה״ב מול הסובייטים במלחמה הקרה, אז השתמשו בעוצמה רכה כדי להוריד ולשנות את הגישה והחברה הרוסית ויחסה כלפי ארה״ב והמערב מבלי להכנס לעימות גרעיני. הדוגמא המרכזית אותה הבאנו היית השימוש בחדשנות המוזיקלית של ארה״ב אשר כללה ג׳אז, רוק׳נרול ורוק כבד, אשר הקרינו את העוצמה והתרבות אמריקאית על הרוסים וגרמו לצעירים להמשך ולשנות את גישתם למערב יחד עם זניחת התעמולה הסובייטית והמרקסיסטית.לפני שנביא חידוש שלנו בתחום הזה, שבו ננסה להצביע על יישום עוצמה רכה של ארה״ב בימינו אנו, ניתן דוגמא ללוחמנה פסיכולוגית בה משתמשת סין כנגד ארה״ב.

פחות או יותר כמו רוסיה, לסין יש את התפיסה הטולסטויאנית הרוסית לגבי מדיניות המלחמה ושלום. טולסטוי מבטא ברומן שלו את רעיון המלחמה הרוסית המורכב מאינספור אירועים פשוטים, יומיומיים, של דיפלומטים, ג׳ובניקים, וסך כל אינספור האירועים הקטנים שבסופו של יום מכריעים את המלחמה, ללא גיבור וקרב מרכזיים המאפיינים את ספרות המערב. הסינים כמו הרוסים משליכים את התפיסה הזאת למדיניות המלחמה ושלום שלהם. בניגוד נניח לישראל והאמירויות, שיש להן מדיניות אחת כאשר הם בזמן מלחמה, ומדיניות אחרת כאשר הם בזמן שלום, הרוסים והסינים בעצם מטשטשים את הגבול בין השתיים באופן דומה לראייה של טולסטוי, כך שבמקום שהמלחמה תהפוך לפוליטיקה רק באמצעים אחרים, הפוליטיקה הופכת למלחמה רק באמצעים אחרים.

בעוד הרוסים מלאו את התחום האפור של המלחמה ושלום בשימוש בלוחמה קוגניטבית המרוכזת בלוחמת מידע ברשת כדי לבלבל, לפלג, וליצור חוסר אמון במערכות המדינה אצל מדינות איתם היא נמצאת ביחסי שלום, הסינים שלא הראו ביצועים הכי מזהירים בתחום, שיכללו טכניקה אחרת המביאה ומאיצה טימטום ודרבון הרגרסיה התרבותית בארה״ב.

אחד היה יכול לחשוב כי כיום היכולת של ארה״ב להקרין עוצמה רכה למדינות עויינות להם, ולנסות לשנות אותם ולקרב אותם, תתבטא ברובד הכי חדשני שהיא הביאה לעולם בזמנים שלנו, הרשתות החברתיות והאינטרנט. בעוד מוזיקת הרוק מתה לה איפשהו בשלהי שנות ה90׳ ותחילת המאה ה-21, והחדשנות המוזיקלית האמריקאית נסוגה ושקעה לה, החדשנות באמצעי התקשורת הטכנולגיים יכולה להוות מקור לעוצמה שכזאת. אך במקרה זה, סין פשוט יכולה לגנוב טכנולוגיותאו להעתיק, וכך קרה, כאשר האפליקציית הרשת חברתית הנפוצה והפופולארית ביותר כיום היא, טיקטוק הסינית.

דרך האפליקצייה הזאת נכנסת ההשפעה שלה והחתרנות נגד ארה״ב, אשר בניגוד לרוסים אינה עוברת דווקא דרך דיסאינפורמציה וחדשות כזב ברמה גבוהה. כדי להבין מה הם עושים, ניתן לבחון מה ההבדלים בין האלגוריתם של הטיקטוק הסיני, לטיקטוק שמשווק לאמריקאים. לטיקטוק הסיני אשר נקרא דויין Douyin, יש מצב מיוחד המיועד לנוער ולאנשים צעירים, והוא מווסת את השימוש באפליקצייה בצורה כזאת:

יש המתנה נדרשת של חמש שניות בין סרטונים במטרה להגביל את הסיכון להתמכרות. ההשהיה מופעלת כאשר משתמש צופה בסרטונים זמן ממושך. האפליקצייה משתמשת במונחים כמו "הנח את הטלפון", "לך לישון" ו"יש עבודה מחר". הדבר מעודד ילדים להפסיק לצפות בזרם אינסופי של תוכן ולעשות במקום זאת משהו חיובי יותר. כמו כן ישנה הגבלה של עד 40 דקות ביום לצפייה ורק בין 6 בבוקר ל-22:00, כך שלחץ חברתי של תגובות אחד לשני לא יידחקו אותם לבדוק את האפליקצייה מאוחר מידיי.

אבל הנה הדבר העיקרי שהופך את הטיקטוק לכלי נשק מתוחכם ביותר. בעוד אצל הסינים במקום שהאלגוריתם יתעדף זרם של סרטוני ריקוד מטומטמים, הוא מציג בעיקר תוכן חינוכי כמו ניסויים מדעיים, תערוכות במוזיאון, הישגים אקדמאיים, היסטוריה, ועוד. ובארה״ב והמערב? ובכן, כידוע לכל אדם עם שתיי עיניים ומח מתפקד שצופה בתופעה, האלגוריתם מקדם טמטמת רב מערכתית, והתוצאות לא מאחרות לבוא.

פסיכולוג קליני בשם אלן בלוצקי כתב בניו יורק דיילי ניוז כי הוא "רואה ממקור ראשון כיצד המשיכה של TikTok יכולה להביא לבעיות נפשיות משמעותיות שעלולות להיות קטלניות לצעירים". לדברי מייסד Raw Story, ג׳ון ביירן, הקליפים המומלצים באלגוריתם של טיקטוק הם "לעיתים קיצוניים, מייצרים חרדה ורעילים לחלוטין". TikTok יכולה להיות גם מסוכנת לילדים שחווים בעיות נפשיות, כי "תוכן מזיק ב-TikTok ובפלטפורמות אחרות יכול להעצים לילדים ובני נוער עוד יותר את ההפרעות שלהם."

בקרוב נחשוף מה ארה״ב עושה מנגד לנסות ולהשפיע על סין ולקרב אותה יותר אליה מבלי להכנס לעימות בנשקים לא קונבנציונאלים, שייתכן וכבר הופר עם הפצת נגיף הקורונה. נראה שגם פה, טראמפ הבין טוב מאוד מה הוא עושה כשהעלה את האפשרות להוציא את טיקטוק מארה״ב.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *