April 20, 2022, 8:26 am

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

רוק כבד ושליטת תודעה של הCIA ג׳

וכעת אנו מגיעים אולי לאיום שהיה הגדול ביותר מוזיקלית על הגוש הסובייטי, רוק כבד. מדובר בסגנון מוזיקלי שהוציא את הראשויות מדעתם, וגרם למוסדות הסובייטים הרשמיים לחשוב שמדובר בצורה מסויימת של שיבוש הנפש שגורם למחלות נפשיות ושיגעון בקרב אזרחי ברית המועצות.

פרופ׳ סרגיי ז'וק, מומחה לברית המועצות, כתב "היה פחד מחיקוי של התפתחויות תרבותיות אנטי-סובייטיות של פולין בקרב חובבי מוזיקת מטאל מקומיים, הקג"ב והממשל הסובייטי ניסו לדכא את ההיסטריה הזו." ניתן להבין טוב יותר את דבריו בהקשר של מסע ההופעות של להקת איירון מיידן בשנות ה80 שהחל דרכו בפולין, מדינה מאחורי מסך הברזל שלראשונה איפשרה מופע כזה שגרם להדים. סרגיי מצטט קצין קג"ב אוקראיני הפורק את שאט נפשו, "איבדנו את כל הדור הצעיר. במקום להיות פטריוטים אוקראינים שהם סובייטים נאמנים, נהיו לנו עכשיו אימבצילים מערביים ששכחו את השורשים הלאומיים שלהם ושהיו מוכנים להחליף את מולדתם הסובייטית במוצרי תרבות מערביים". לא הרבה השתנה מאז, הדברים מזכירים מאוד את התעמולה הרוסית כיום כנגד אוקראינה בזמן המלחמה.

עם הזמן בתוך הגוש הסובייטי בעקבות רבים שהחלו לחכות את המוזיקה המערבית הרועשת, לא היית אפשרות אחרת אלא לענות על הביקוש בין עם על ידי אומני רוק מקומיים או לאפשר מעט כניסה של אומנים מבחוץ. כך המערב הצליח לפלוש ללא חיילים טיפין טיפין ולחלחל ממדינות מזרח אירופה תחילה, אט אט עד שבסוף שנות ה80 הגיעו ממש ללב הסובייטי במוסקבה.

השיא מגיע עם השיר המזוהה יותר מכל דבר אחר עם נפילת חומת ברלין, האיחוד מחדש של גרמניה ונפילת מסך הברזל במזרח אירופה, מה שקרה ללא מלחמה גרעינית, וללא התנגשות חזיתית קשה מידיי. השיר המדובר הוא בלדת הרוק ״Winds of change" של להקת הרוק הכבד סקורפיונס, ואכן מלבד הבלדה המזוהה איתם יותר מכל בתקופה המאוחרת שלהם, היו להם כבר כמה וכמה אלבומים כבדים ושערוריתיים הרבה יותר שהם הפיקו קודם לכן. עיתונאי הניו יורקר פטריק ראדן קית׳ קיבל טיפ מאיש CIA שהוא שמע בסוכנות כי השיר נכתב על ידי הסי.איי.איי. הוא החליט לבדוק זאת וגילה משהו מאוד מעניין.

מדובר על פסטיבל השלום של מוסקווה ב-1989, אירוע חסר תקדים שבו להקות כולל סקורפיונס, אוזי אוסבורן, ומוטלי קרו ניגנו בפני המונים באצטדיון לנין. באירוע הזה החלה מכת המיגור שהפילה את החומה. באירוע הזה קיבל סולן להקת Scorpions, קלאוס מיין, השראה לכתוב את השיר המדובר – לפחות, כך הולך הסיפור הרשמי. הוא טוען שבעודו מטייל לאורך נהר מוסקבה עד שהתיישב ליד פארק על שם הסופר מקסים גורקי, הוא התיישב ושם נחתה עליו ההשראה. על כן נפתח השיר במילים: Follow the mosow, down to gorky park, listening to the winds of change.

הפסטיבל היה לכאורה, ובאופן די אירוני, במטרה לעורר מודעות נגד סמים. הארגון שהעלה את הפסטיבל הוקם כחלק מעבודות השירות לקהילה של דוק מקגי, המנהל של רוב הלהקות, כולל סקורפיונס, וכן בעל קריירה בהברחת סמים. באותה תקופה הוגש נגדו כתב אישום על אחת מהברחות הסמים הגדולות בהיסטוריה של ארה״ב. מקגי הוא הקשר הכי אמין, שלא ניתן להוכיח לגמרי, בין סקורפיונס לממשל ארצות הברית. אך אין ספק שעד היום אף אחד לא מבין איך כל הסובבים אותו קיבלו מאסרים והוא יצא בזול, בקושי עם שריטה פלילית, כאשר הוא היה ראש במבצע ההברחה. שנית, ידוע שהיית זאת העמותה שלו שמימנה את הקונצרט יחד עם כל הלהקות שארגן בעצמו.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *