April 19, 2022, 3:19 am

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

רוק כבד ושליטת תודעה של הCIA א׳

כחלק משיטות שליטת התודעה לשינוי התנהגות, שבירת שבויים בחקירות, ועוד, לCIA היה שימוש בהשמעת מסרים חוזרים לאורך זמן ממושך. בהתחלה היה זה ד״ר אוון קמרון מפרוייקט MK-ULTRA שהשתמש בטכניקה הזאת תחת השיטה שפיתח הנקראת Psychic driving, שם הוא אף הוסיף שימוש בסמים מאלחשים. התוצאות היו הרות אסון, אנשים שחכו כיצד לדבר, חלק זיההו את החוקרים שלהם עם ההורים שלהם וחלק נסוגו להתנהגות ילדותית. הפרוטוקול לאחר מכן שינה את שמו והיה בשימוש אינטנסיבי בכל ההתערבות והמלחמות לווין של ארה״ב בדרום אמריקה כמבואר במאמר הקודם.

מנואל נורייגה היה הגנרל הפנמי ששלט ביד קשה,הוא החל דרכו כאיש קשר ל-CIA ובהמשך לאחר שעמד בפני כתב אישום בארה"ב בגין סחר בסמים, וכמו גם טענות שזייף את הבחירות ב-1989, הוא הפך לנרדף. כדי להתחמק הוא ברח לשגרירות הוותיקן, אך שם ציפתה לו הפתעה בעודו מתבצר: שיטות שבירת התודעה של ה-CIA. הפעם במקום השמעה של מסרים חוזרים ונשנים, הושמעה מוזיקה בעוצמה גבוהה שחזרה על עצמה ללא הרף, עם לא מעט רוק כבד. ככה זה כשאתה עומד ראש בראש מול הנשיא בוש שהרגע פלש למדינה שלך. (להלן הפלייליסט למי שמעוניין)

השגרירות הייתה מוקפת בכוחות אמריקאים, אך הוא סירב להסגיר את עצמו. צבא ארה"ב החליט להשתמש בלוחמה פסיכולוגית – על ידי חומת רמקולים מפוצצת ששיגרה צרורות ללא הפסקה מבחוץ. צי של ג׳יפים רכובים עם רמקולים התגלגלו פנימה, ומוזיקת רוק התגלגלה החוצה. רשימת השירים של החיילים הוכנה על ידי רשת הפיקוד הדרומי, הרדיו הצבאי האמריקאי במרכז אמריקה. גאנז אנד רוזב והDoors היו בולטים ברשימה. באופן בלתי נמנע, הכס הקדוש התלונן בפני הנשיא בוש, והמלחמה המוזיקלית הופסקה לאחר שלושה ימים. אך עד ה-3 בינואר 1990 הגנרל, שנאמר עליו כי הוא חובב אופרה, הסכים להיכנע.

אך המסורת הזאת של MK-ultra המשיכה מאבא לבן, מהנשיאות של בוש האב, לנשיאות של בוש הבן כפי שהראנו במאמר הקודם הסוקר שיטות שליטת תודעה של הCIA, ורוח הרוק הכבד ששימשה את האבא במלחמות בדרום אמריקה, שימשה את הבן במלחמה בטרור במזרח התיכון. כך על פי הדיווחים, חיילי הנחתים השמיעו Heavy Metal לכפרים במרג'ה שבאפגניסטן, במשך שעות, יחד עם איומים על הטליבאן. קצין אחד ניסח זאת בתמציתיות: אין גסויות, "אבל אנחנו אומרים להם שהם הולכים למות". מקום ראשון במצעד פזמוני שבירת התודעה לוקחת להקת הדת' מטאל Deicide, שהקטע שלה Fuck Your God הושמע ללא הרף אצל אסירים בעיראק.

השיר-Enter Sandman של מטאליקה הפך לאהוב במיוחד בשיא המלחמה בטרור, כאשר חוקרים אמריקאים הודו כי השתמשו במוזיקה כדי לשבור את ההתנגדות של שבויים בעיראק ובגוואנטנמו. המטרה הייתה למנוע מהם שינה ולפגוע ברגישויות התרבותיות שלהם. אסירים שלא שיתפו פעולה נחשפו למוזיקת טלוויזיה לילדים מרחוב סומסום, ולדינוזאור הסגול בארני המזמר.

סמל מארק הדסל מחברת המבצעים הפסיכולוגיים (Psy Ops) אמר למגזין ניוזוויק: "האנשים האלה לא שמעו הבי מטאל בחייהם. הם לא יכולים לסבול את זה… אם אתה מנגן אותו במשך 24 שעות, תפקודי המוח והגוף שלך מתחילים להתרופף, קו המחשבה שלך מאט והרצון שלך נשבר. זה הרגע שבו אנחנו נכנסים ומדברים איתם בחקירה".

"באימון, הם הכריחו אותי להאזין לשיר של בארני הדינוזאור I Love You במשך 45 דקות. אני לעולם לא רוצה לעבור את זה שוב", אמר פעיל אמריקאי לניוזוויק.
תושב בריטניה שהיה עצור מפרץ גואנטנמו לשעבר, בנימין מוחמד, אמר לקבוצת זכויות האדם "Reprieve": "הייתה מוזיקה רועשת, סלים שיידי וד"ר דרהבמשך 20 יום… הרבה איבדו את דעתם. יכולתי לשמוע אנשים דופקים את ראשיהם על הקירות והדלתות, וצורחים באמוק".

לפי רשויות צבא ארה"ב, אלוהים עצמו הוא שכתב לראשונה את האסטרטגיה של "עינויים באמצעות מוזיקה" במדריך השטח – על ידי כיוון המגבר כמעט למקסימום על תודעת האויב. חוקר גואנטנמו אחד העריך בשמחה כי ייקח כארבעה ימים "לשבור" מישהו, אם מפגשי החקירה יהיו משובצים באורות הדלקה ומוזיקה רועשת. אך אם יש משהו שלימים הCIA למד מMKultra והנסיון לשבור תודעה של מישהו כדי להשיג מידע אמיתי, היא שבמצב תודעתי שבור כזה לא ברור כמה אמת כבר אפשר לדלות.

במאמר זה דיברנו על שימוש אגרסיבי לשבירת תודעה בעזרת מוזיקת רוק כבד על ידי הCIA, בחלק ב׳ נדבר על דרכים ליצירת מגמות ולוחמה פסיכולוגית רכה אך שפועלת טוב בהרבה שהיו בשימוש על ידי הסוכנות. הרוק הכבד סימל תקופה תרבותית מעניינת שבה הביקורת על החברה המסורתית כולל בנושאי הגרעין המשפחתי, הצרכנות, מלחמה, ומגדר נעשו במסגרת תרבותית ומוזיקלית של הרוק הכבד ולא באמצעיים פוליטיים יותר של לוחמי צדק חברתי פרוגרסיביים כמו היום. הרוק הכבד היה זרם שסימל הלוחמה התרבותית של ארה״ב לאחר ההיפים, ולפני התקופה בימינו.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *