March 9, 2022, 11:43 am

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

אומנות ה״מלחמה ושלום״ של הרוסים במאה-21 חלק א׳

בתגובה ל״מהפכות הצבע״ וה״אביב הערבי״ של סורוס והגלובליסטים עלייהם הרחבנו במאמר הקודם, הרוסים פיתחו את ״דוקטרינת גרסימוב״ הממשיכה את תפיסת הלחימה שלהם מהמלחמה הקרה. הדוקטרינה לוקחת צעד קדימה את התפיסה הרוסית של המלחמה אשר יסודותיה כבר הונחו ביצירתו של לב טולסטוי ״מלחמה ושלום״. היצירה אינה מתארת את המלחמה באופן לינארי המכוונת על ידי מאורעות גבורה יוצאי דופן של גיבורים מסויימים, אלא באופן אקראי יותר של סך כל הפעולות הפשוטות של הרבה מאוד דמויות, כאשר אף אחת מהן אינה מרכזית, כולל נפוליאון. לעומת זאת, תיאור כזה של המלחמה, המערב יתאר כ״תחום אפור״.

גרסימוב מרחיב את טולסטוי להגדרה של מצב ״מלחמה״ ומצב ״שלום״, מצבים בעלי משמעות רבה בקביעת מדיניות של מדינות אחרות. הגדרה עמומה שכזאת המשאירה טווח גדול של פעולה בין שני המצבים, מאפשרת את שילוב כל הכוחות והענפים של הממשל, ביטחוניים ולא ביטחוניים, לעבוד יחד באופן אסטרטגי וממוקד להשגת יעדים אסטרטגים, ולא רק בזמן מלחמה. כך הדוקטרינה מהפכת את המשוואה של אחד מאבות הלוחמה המודרנית, קארל פון קלוזביץ, אשר גרס כי "המלחמה היא המשך הפוליטיקה, רק באמצעים אחרים", ובעצם הופכת את הפוליטיקה להמשך של המלחמה באמצעים אחרים. לותיקים הקוראים אותנו, הדבר יזכיר את דוקטרינת הלחימה הסינית שניתחנו באתר הנקראת "Unlimited Warfare".

יש שיגידו, עם מידה רבה של צדק, כי אין מדובר בדוקטרינה ייחודית, אלא פשוט התאמה של תפיסת המלחמה לעידן שלנו, אך מה שמייחד את הרוסים מהמערב ואפילו מבת בריתה, סין, הוא שלתוך אותו שטח אפור הם מוזגים את מירב המאמצים בלוחמת מידע פסיכולוגית, ובעצם, מה שידוע כלוחמה קוגניטיבית.

לוחמה קוגניטיבית:
השגת יתרון על יריב, באמצעות תמרונים ברובד הקוגניטיבי המבססים תפיסת מציאות שנקבעה מראש בקרב קהל יעד.

עיקר הלוחמה הקוגניטיבית מתבצע במלחמת המידע ובאמצעי התקשורת של המרשתת. כדי לעצב תפיסת מציאות מקבילה, או כזאת הנקבעת מראש, יש שימוש רב בחולשות קוגניטיביות מובנות של ההכרה המהוות פירצה להחדרת רעיונות, זיכרונות, ותפיסת מציאות כוזבת. אלו ממכם שקראו את המאמר שלנו על Qanon כבר מכירים כיצד הדבר נעשה במיומנות רבה ובתיאום עם הרוסים בארה״ב.

כך בעצם הלוחמה העיקרית במאה ה-21, כפי שהרוסים מבינים היטב, היא מלחמה המתחוללת במוחם של האנשים ותפיסת המציאות שלהם. ובעוד הם כבר עשו זאת במיומנות רבה במלחמה הקרה דרך האמצעים שיורי בזמאנוב, פעיל ק.ג.ב. שערק לימים לארה״ב, כינה Active Measures, בימינו הם מתאימים את השיטות לאמצעי התקשורת החדשים במרשתת. בזמאנוב חילק את עירעור המערכות הפוליטיות הרוסית לכדי 4 שלבים:

א׳: דה-מורליזציה
ב׳: ערעור היציבות
ג׳: משבר
ד׳: נורמליזציה

השלב הראשון והשני מאוד ניכרים בארה״ב מאז המלחמה הקרה. דהמורליזציה נועדה להחליש משמעותית את המוראל והמוטיביציה של הצד השני, להחליש לאנשיו את האמונה בצדקת דרכו, להיות מובס מוסרית, עצלן, עצבני, חסר מיקוד, ומכוון בעיקר נגד הקבוצה שלו עצמו. ישנם שתי דרכים להביא לדהמורליזציה, האחת היא באמצעים אובייקטיבים, כמו ממש לנצח במלחמה, והשניה דרך תפיסת המציאות של האנשים. כאן כלי התעמולה בלוחמה הקוגניטיבית נכנסים, ולאו דווקא בעיתות מלחמה, אלא, לפי דוקטרינת גרסימוב, כל הזמן, בלי הבחנה ברורה בין מלחמה ושלום.

בסופו של תהליך בזמאנוב מתאר את התוצר של אדם אשר עבר דהמורליזציה:
"כפי שציינתי קודם, חשיפה למידע אמיתי כבר לא עובדת. אדם שדוכא, אינו מסוגל להעריך מידע אמיתי. העובדות לא אומרות לו כלום, גם אם אני ירעיף עליו מידע, עם הוכחות אותנטיות, עם מסמכים ותמונות… הוא יסרב להאמין בזה… זו הטרגדיה של מצב הדמורליזציה".

הלקח הברור מוייטנאם (רוסיה), היה שארה״ב לא הובסה בשדה הקרב או בגלל מחסור בנשק מתקדם, היא הובסה מוראלית, ברחובות שלה.

הכלים הקלאסיים של דהמורליזציה מאז ומתמיד מקבלים מכפיל כח בעידן המרשתת, והם כוללים אמצעים כגון שימוש בסמלים משמעותיים (נאצים והשואה למשל), שמועות, סיפורים, תמונות, ודיווחים שהופכים למדבקים מאוד ברשתות החברתיות.  על גבי כל זה יש שימוש נרחב באמצעים של לוחמה פוליטית ופסיכולוגית, כגון הונאה, דיסאינפורמציה, סוכני שינוי, וזיופים העשויים לשמש בהרס המוראל באמצעים פסיכולוגיים.

הדברים היום אינם בשימוש בלעדי של הרוסים, ועל כן מכל צד וצד קשה מאוד לברור את החדשות ולדעת מה באמת קורה, אך אין ספק שהרוסים מובילים בחוד החנית של שימוש בלוחמה מסוג זה לעומת ההובלה של המערב ב״מהפכות צבעים״. אף אחד לא שואל למה בזמני שלום היפנים, המקסיקנים, ההודים, או מדינות לעומתיות יותר כגון פקיסטן, סוריה, ועוד, אינם תוקפים את המערב ללא הרף בחזית המידע הזאת, אפילו הסינים אינם מגיעים לעצימות הגבוהה שבה הרוסים משתמשים בכלים הללו ללא הרף.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *