March 6, 2022, 6:21 pm

פנים כדור הארץ

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

שיטות החתרנות המערבית כנגד רוסיה חלק ב׳.

אחת ההצלחות הגדולות של ארה״ב מול רוסיה הסובייטית היית באפגניסטן, שם הארכיטקט של המבצע היה ברז׳ינסקי. הוא סיפר על המלחמה באפגניסטן בראיון ל”לנובל אובסרבטור” הצרפתי את הדברים הבאים:

ברזינסקי“ברז’ינסקי:’…לפי הגרסה הרשמית של ההיסטוריה, הסיוע של הסי.איי.איי למוג’הדין החל בשנות ה-80, כלומר, לאחר שהצבא הסובייטי פלש לאפגניסטן, ב-24 לדצמבר 1979. אבל האמת, שנשמרה בסוד עד עכשיו, היא לגמרי ההפך: אומנם, היה זה ב-3 ביולי 1979 שהנשיא קרטר חתם על תמיכה סודית במתנגדים לשלטון הפרו-סובייטי בקאבול, ובאותו היום רשמתי מכתב לנשיא בו אני מסביר שלדעתי התמיכה הזאת תביא להתערבות צבאית מצד הסובייטים….

מראיין: ‘…אינך מתחרט על כך?’

ברז’ינסקי: “…המבצע הסודי הזה היה רעיון מצויין. היה לזה את האפקט שגרר את הרוסים אל תוך המלכודת האפגנית ואתה רוצה שאני אתחרט על כך? ביום שהסובייטים חצו את הגבול כתבתי מכתב לנשיא קרטר: ‘יש לנו עכשיו את ההזדמנות לתת לברית-המועצות את מלחמת הוויטנאם שלה’….מה שהביא לפשיטת הרגל של האימפרייה הסובייטית”.

כמובן שכיום המצב שונה, והנסיגה המבישה של ביידן מאפגניסטן הותירה אותה חזרה בידי הטאליבן, אך הפעם גם עם ציוד אמריקאי מתקדם שנשאר מאחור. אך מה צפון באפגניסטן עוד לא ידוע, וקשה לנבא בגלל האופי השמרני והלאומי של הטאליבן אשר אינו מעוניין בהתרחבות ואשר נלחם מלחמת חורמה בכל מי שמנסה לשלוט עלייהם בתוך הגבול שלהם. האפגנים מראים מה היא כוחה של דת ואמונה, כאשר באמצעים דלים מאוד העיפו גם את הרוסים וגם את האמריקאים מהשטח שלהם.

אם נתקדם יותר קרוב לזמנינו, ניתן לראות שיטה דומה בסוריה, אולי הנכס המשמעותי ביותר של רוסיה במזרח התיכון. ירדן, טורקיה, וקאטר היו הציר המרכזי במבצע חשאי של אובמה וה-CIA שנקרא "מבצע קורת השיקמה" (sycamore timber) לאימון וחימוש מורדים במלחמת האזרחים בסוריה. שלשות המדינות סיפקו גיבוי ונשק בתמיכה אמריקאית, וירדן אף סיפקה את השטח לאימוני המורדים, והכוחות האמריקאים המיוחדים למבצעים מיוחדים עזרו באימונים. התחמושת והאימונים בסופו של יום זלגו גם למורדים איסלאמיסטים קיצוניים, חלק מאל-קאעידה ואף תרמו מאוד לעלייתה של דעא״ש באותה תקופה.

אז מה יש לנו באוקראינה? הייתכן ומדובר בלוחמה היברידית המשלבת את שתי האופנים של ארה״ב במלחמתה מול התעצמות רוסיה באירואסיה בזמן המשטר הסובייטי ולאחריו? הפלישה לאוקראינה בסופו של יום יכולה להפוך למלחמת ביצה בזבזנית ולא מוצלחת כפי שהסובייטים עשו לארה״ב בוייטנאם וכפי שארה״ב כנקמה עשתה להם באפגניסטן, ולאחרונה בסוריה, רק שהפעם זה קורה במדינה חצי מערבית.

אין ספק שהמלחמה פה בסופו של יום היא על אירואסיה, רק שלרוסיה יש את החזון שלה המבוסס על התפיסה המקורית של דוגין לתחייה מחדש של הגזע הארי, ולארה״ב חזון מערבי וגלובוהומו יותר, אם כי, נראה שלא פחות מבוזר בין מעצמות.

ובעוד מדינות מזרח אירופה, הלכו והצטרפו לנאט״ו, יחד עם כל מה שתואר בשני החלקים של מאמר זה, אילו לפוטין באמת היה מפריע עניין נאט״ו כפי שטען, הוא היה אמור כבר מזמן לפלוש בכל הכוח למדינות הבלטיות. אך הסיבה האמיתית שהוא פלש לאוקראינה היא בגלל תפיסת מעצבי המדיניות שלו את הגזע הארי ומעמדם של הגזעים השונים במרחב האירו-אסייאתי, כאשר האוקראינים הם קרובים מידיי למרקם הגזעי של רוסיה מכדי לא לספח אותם למעצמה האירואסייתית שהם מנסים לבנות.

מנגד, שני הצדדים מאיימים אחד על השני, כאשר במדינות שמנינו לעיל, רוסיה פלשה לצ׳צ׳ניה עוד לפני שהקימו את הארגון המדובר של ברז׳ינסקי, ועוד עם נשיא פרו מערבי כמו בוריס ילצין. פוטין גם כמובן פלש לגאורגיה בתקופת בוש, ומדינות מזרח אירופה שעד לא מזמן הכירו טוב מאוד ומקרוב את האיום המשמעותי ברוסיה הניצבת על מפתן הדלת שלהן. אותן מדינות החליטו שהן לא לוקחות יותר סיכונים מול הדוב הרוסי, במיוחד שהיום יותר מתמיד, רוסיה מחליטה שהיא לא מוותרת על ״תהילת״ העבר הלא רחוק שהיית לה כמעצמת על שהשפיעה על הסדר העולמי לא פחות מארה״ב.

בעוד למערב ולאמריקאים יש שיטה של שימוש בקרנות חתרניות, חברה אזרחית, וארגוני לוויין בנסיון לעצב את לוח השחמט הגיאופוליטי, לרוסיה יש דוקטרינה משלהם אשר הולכת יד ביד עם זאת של סין, ונעמיק בשיטות שלהם במאמרים הבאים.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *