קונספיליקס חלק ו׳ – עוד נתיב של כבסני כספים של המכון המושחת ה-INSS ומאחורי בחירות 2021

קולבר קונספיליקס
כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

נתחיל קודם כל עם הבחירות. שניי ערבים(ערבות) חדשים יש למלפגה של גדעון סער. האחד הוא אלפרד אקירוב, השני הוא יונתן קולבר. הראשון חבר בדירקטוריון של הINSS. על השחיתות של אקירוב ואיתמר רבינוביץ׳ בהקמת המכון כתבנו כבר רבות. בסבב הקודם היו אלה אותם אנשים שהיו הערבים של מפלגת כחול לבן.

השני, יונתן קולבר, הוא חבר בחבר הנאמנים של אותו מכון למחקרי ביטחון לאומי (inss). המכון הוקם על ידי איתמר רבינוביץ׳ (מנכ״ל קרן וקסנר בארץ וחבר הועדה התלת-צדדית עם ג׳פרי אפשטיין). ומנוהל על ידי עמוס ידלין (בוגר קרן וקסנר).

קולבר למד מזרחנות באוניברסיטת הרווארד(היכן שלומדים כל בוגרי קרן וקסנר, אם כי הוא לאו דווקא בוגר המלגה). בשנת 1989 מר. קולבר הגיע לישראל כנציג של איש העסקים צ'ארלס ברונפמן, שותפו של אביו בקנדה. כשהיה בן 27 החליט יונתן קולבר לעשות עליה ועשה שירות צבאי מקוצר. הוא מונה לתפקיד נשיא חברת קלארידג' ישראל שהקים ברונפמן והחזיק ב-15% ממניותיה.

קובלר הוא נציג של צ'ארלס ברונפמן. ברונפמן יושב במועצת המנהלים גם הוא של הINSS. ברונפמן הקים קונצרן משותף בשם MEGA עם מייסד קרן וקסנר, לסלי וקסנר בעצמו. כמו כן הוא מעורב בפרשת העמותות של ברק מ-1999 שעקף את חוק מימון מפלגות על ידי העברת כספים לאינספור ארגונים וקבוצות אשר ,בניגוד למטרות המוצהרות שלהן, עבדו כקמפיינרים של ברק לכל דבר והעמידו לרשותו את כל המשאבים האפשריים.

חשפנו בעבר כי לרמי אונגר, איתמר רבינוביץ׳, והבן של פראנק לואי, רישומים במקלטי המס המועדים לכיבוס כספים ושחיתות באיי הבתולה. הם כולם חברים בINSS. במקרה של לואי, הרישום נמצא בחפיפה יוצאת דופן עם בנק המימון של ג׳פרי אפשטיין הפדופיל באיי הבתולה:

הפעם נתמקד בקולבר והקשר לבחירות 2021. משפחת קולבר, יונתן ואביו ליאו, מקורבים עד מאוד למשפחת ברונפמן, עסקית וחברתית.

ב2017, נשיא קנדה מהמפלגה הליברלית, ג׳דסטין טרודו, אמר שיידאג כי יחקרו את עניין מקלטי המס אשר התפרסם בדליפת מסמכי פרדייס מצד ארגון העיתונאים ICIJ. הארגון חשף עם שותפיו כי לברונפמן, שהוביל את הגיוס למען הקמפיין המוצלח של טרודו לראשות הממשלה והפך מאוחר יותר לגייס הכספים הראשי של המפלגה הליברלית, היה קשר הדוק עם קרן נאמנות בחו"ל שאולי נמנעה ממסים בארצות הברית, קנדה, ועל פי מומחים, גם בישראל, וכמו כן שמהלכיה של הקרן עשויים לפעמים להפר את כללי המס.

ברונפמן ומשפחתו הלוו מיליוני דולרים – לפעמים בתנאים נדיבים במיוחד – בשנות התשעים וה -2000 לגופים באיי הבתולה הקשורים למשפחת קולבר. ישויות אלה כללו את קרן הנאמנות קולבר (Kolber Trust), שהוקם באיי קיימן על ידי הסנדק של ברונפמן, ליאו קולבר, אשר היה סנטור ליברלי לשעבר בקנדה ושימש גם כגייס התרומות הראשי של מפלגת הליברלים של טרודו. כמו כן, ליאו קולבר הוא אביו של יונתן קולבר, והוא שם את בנו לנהל את הקרן.

רישומי אפלבי חושפים הסכמים חריגים לאורך השנים בין הקרן של קולבר לברונפמן. התיקים מראים למשל שחלק מהלוואות ברונפמן לקולבר נעשו ללא ריבית. סוכנויות המס בקנדה רואות הלוואות ללא ריבית בין צדדים קשורים כדגלים אדומים אפשריים עבור תוכניות להימנעות ממס אשר מסוות הכנסות חייבות במס או מתנות כהלוואות. ראובן אבי-יונה, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מישיגן המנהל את תכנית המס הבינלאומית שלה, אמר כי חוקי המס בדרך כלל מונעים עסקאות כאלה: "אינך יכול לקבל הלוואות ללא ריבית בין צדדים קשורים."

בשנת 2004, לברונפמנים ולקולברים הייתה בעיה בהלוואה אחת שאינה נושאת ריבית תמורת 4.1 מיליון דולר. מסמכים מראים כי נאמני ברונפמן בארה"ב נדרשו לגבות ריבית ועשו זאת. באותה שנה קיבל יונתן קולבר דוא"ל מיועץ ההשקעות שלו, דון חזן, שאמר כי למרות שקרנות הנאמנות של הברונפמנים נדרשים על פי החוק האמריקני לגבות ריבית, זו "כוונתם של קלארידג' 'להשלים איתך' איכשהו". (קלארידג' היא חברת השקעות המייצגת את ברונפמן, ראו לעיל).

חזן כתב כי "אולי, תתבקש לחייב את קלרידג' עמלה בגין שירותים שניתנו, השווה לריבית שגבה קלארידג' על קרן נאמנות קולבר[Kolber Trust] בגין הלוואות אלה." בהודעת דואר אלקטרוני משנת 2005 כתב חזן לקולבר, "מכיוון שמעולם לא היו אמורים לשלם ריבית בגין חוב זה באופן מהותי (רק בצורה), יש לפצות את [נאמנות קולבר] על ידי נאמני ברונפמן על הוצאות המזומנים הללו." יונתן קולבר שלח עותק של הודעת הדואר האלקטרוני לעורך דינו בישראל וסימן אותו בכיתוב "מסווג סודי !!" (הסימני קריאה במקור).

בהצהרה שפורסמה לאחר פרסום גילויי הדלפת מסמכי פרדייס מאיי הבתולה שנזכרו לעיל (Paradise Papers) בה הדברים נחשפו לראשונה, אמר ברונפמן כי הקשר היחיד שלו לקרן הנאמנות המדוברת באיי הבתולה הסתיים ב -1998. טרודו אמר אז לעיתונאים כי הוא "מרוצה" מתגובת ברונפמן וכי "פעלו לפי כל הכללים״. עם זאת, נראה כי מסמכים חדשים שנחשפו על ידי עיתונאים ב- CBC מראים כי קשריו של ברונפמן לאותה קרן נאמנות נמשך עד 2005.

על פי ה- CBC:

מסמכים שהתגלו לאחרונה מרשומות ארגוניות, מנציבות ניירות ערך בארצות הברית וממאגר Paradise Papers מראים כי ברונפמן היה "חבר / בעל מניות" מרכזי בחברת קלארידג' ישראל (Claridge Israel LLC) – חברהל מדלאוור שקרן הנאמנות קולבר היית ״חייבת לה״ יותר מ -8 מיליון דולר.

ממסמך אחד של ניירות פרדייס עולה כי כבר בשנת 2005 "הלווה" -קרן הנאמנות קולבר – עדיין חייב לקלארידג' ישראל יותר מ -7 מיליון דולר.

*הערה: המרכאות במילה ״חייבת לה״ תוספת שלנו

למקורות המידע של ארגון ICIJ
https://www.icij.org/investigations/paradise-papers/stephen-bronfman-justin-trudeau-fundraiser-offshore-links-lasted-longer-than-admitted/

חזרה לפרשת העמותות 1999 של אהוד ברק. פרשת עמותות ברק הייתה פרשה, אשר במסגרתה התנהלה חקירה משטרתית בשנים 2000-6 בחשד להפרה של חוק מימון מפלגות בגיוס תרומות לא חוקיות, בהיקף של מיליוני שקלים, עבור מסע הבחירות של אהוד ברק ורשימת ישראל אחת ב-1999. במסגרת החקירה נחקרו באזהרה, אך לא הואשמו, ראש ממשלת ישראל, אהוד ברק, ומספר ממקורביו ובהם חבר הכנסת יצחק הרצוג והיועץ האסטרטגי טל זילברשטיין (אשתו של זילברשטיין היא גיסתו של יונתן קולבר).

בשנת 1999 הוקמה רשימת "ישראל אחת" בראשותו של אהוד ברק לקראת הבחירות לכנסת החמש עשרה ולראשות הממשלה. הרשימה כללה את מפלגת העבודה, מפלגת מימד ומפלגת גשר. לצורך מימון מסע הבחירות האישי שלו לראשות הממשלה השתמש מטה ברק במספר עמותות לצורך גיוס תרומות. מקצת מן העמותות הוקמו סמוך למועד הבחירות ופעלו תקופה קצרה בלבד, בעוד עמותות אחרות היו ותיקות יותר וגויסו לצורכי הקמפיין. העמותות מומנו על ידי תרומות מקרנות מחוץ לישראל ומגורמים פרטיים והן נטלו חלק פעיל בקמפיין.

בספטמבר 2003 הגיש רשם העמותות בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לפירוק עמותת "רובד" ששימשה את אנשי ברק, ובקשה לבחינת החזרה של 2.6 מיליון שקלים שהעמותה השתמשה בהם שלא למטרותיה המוצהרות. הרשם קיבל את טענתו של צ'ארלס ברונפמן, התורם העיקרי של העמותה, כי לא ידע על הפעילות האסור.

מאמר מגלובס מ2001 של יואב יצחק: המידע ששימש לפתיחת תיק החקירה, הועבר למשטרה על-ידי רשם העמותות, עו"ד עמירם בוגט. מדובר בעניין רגיש, שכן על-פי החשד – אותם כספים בהיקף של יותר מ-0.5 מיליון דולר, שימשו למימון סקרים ותעמולה לטובת ברק. בעניין זה היו מעורבים, על-פי החשד, אישים בכירים מאוד, ובהם יו"ר קונצרן כור, צ'ארלס ברונפמן, ומנכ"ל כור, יונתן קולבר .

שנה לפני כן במאמר אחר בגלובס נכתב: חוקר מטעם הרשם המליץ לפרק את עמותת "רובד", שבין ראשיה היה דורון כהן, גיסו של ברק – ואשר קיבלה תרומות מצ'רלס ברונפמן ויונתן קולבר… לגבי עמותת "רובד", מצא החוקר, רו"ח גבריאל איזק, שהיא גייסה תרומות מצ'רלס ברונפמן (560 אלף דולר), יונתן קולבר (22 אלף דולר) וקרן כהנוב בישראל (373 אלף שקל). הכספים נתרמו לביצוע מחקרים בתחומי החברה והכלכלה, והחוקר מצא, כי בפועל לא נעשו מחקרים כלשהם.

מזכיר בדיוק את השיטה שבה אהוד ברק קיבל כספים מקרן וקסנר במליונים עבור שני מחקרים, אחד לכאורה הוא כתב, השני הם מודים שהוא לא כתב כלל אך החליטו להשאיר את הכסף אצלו והוא מצידו החליט לא להחזיר, כל זאת בדיוק כאשר נהיה שר ביטחון בממשלת אולמרט, על המחקרים היה כתוב הנאמן של הקרן, ג׳פרי אפשטיין הפדופיל שניהל את קרנות וקסנר עד ההרשעה. ב2008, אחר קבלת גזר הדין על שידול קטינות למין אפשטיין הצליח לטוס לארץ, לבקר בבסיסיי צה״ל ולבקר מדענים, כל זאת בזמן שברק היה שר הביטחון, האם מדובר בעסקת שוחד? אולמרט היה אז ראש הממשלה והוא גם רשום בפנקס השחור של אפשטיין. פרס היה הנשיא, וברק העיד לעיתון הדיילי ביסט כי הוא זה שהכיר לו את אפשטיין.

גם מארק ריץ׳ היה ככל הנראה מעורב בפרשת העמותות, לעניין זה השלכות רבות בכל הקשור לאפשטיין. את הסיפור הזה שווה לכם לבדוק.

פרשת העמותות, מחאת האוהלים 2011, מחאת הדגלים השחורים, כל אלה תמיד חוזרים בצינורות למכבסות הכספים באיי הבתולה. במקרה של מחאת האוהלים ראו את הקישור לעיל ״קונספיליקס חלק ד׳״, שם הציר המרכזי הוא מרכז פרס לשלום… במקרה יונתן קולבר  דירקטור שם יחד עם תמיר פרדו וחמי פרס.

זה הסיפור הגדול של פרוייקט קונספיליקס אשר חשף את רשת הכספים והתככים של המוסד בתוך המוסד. יש לנו עוד חשיפות, ונמשיך את המחקר. לאנשי מערכת הביטחון מהצד של הטובים שקוראים אותנו בקטע ׳פוסט אירוני׳, הגיע הזמן לפעול. הבאנו לכם את המידע, עכשיו זמן למעשים.

מפת הקשרים הפיננסיים של יונתן קולבר מאתר ה ICIJ:

ציפור הסימורג-ציפור הסימורג.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *