עוד שוק בישראל נכבש על ידי מליצית מיסוי

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

הפוסט הזה הולך להיות קצת ארוך אבל אני חושב שכדאי שתקראו אותו כדי שתוכלו להפנים טוב יותר את תהליך ההשחתה שעובר אט אט על המדיניות הכלכלית הישראלית – זאת שמכרסמת בכל נסיון של יוזמה חופשית ומעצימה את מליציות המיסוי השונות. קוראים צעירים חסרי סבלנות יכולים לקבל את מוסר ההשכל כבר בפתיחת הפוסט: עזבו אתכם מניסיון לתרום לכלכלה – גורלכם ישפר עם "תסתדרו" על איזה ג'וב באחת ממליציות המיסוי הישראליות. במקום להלחם בטחנות רוח לכו על הקומבינה הישראלית.

הסיפור שחשוב לי לספר הוא על האופן שבו אחת ממליציות המיסוי הישראליות, בחסות כל רגולטור אפשרי, הלאימה והפכה למונופול שוק תוסס ותחרותי – שוק ההכנה לבחינות הלשכה.

התחרות הסתיימה השבוע רשמית. המונופול של לשכת עורכי הדין על ההכנה לבחינה הוא עובדה מוגמרת. למקרה שהטקסט מבלבל אותך – אבהיר שוב: הגוף הממונה על בחינת עורכי דין לקראת קבלתם למקצוע הפך סופית לגוף היחיד שמכין לבחינה זו. חלף מספר חברות הנלחמות על יצירת מוצרי הכנה חדשניים – השוק, כמו כל שוק מונופוליסטי, יהפוך לשוק מאובן, מוצרי ההכנה יצללו באיכותם ומחירם יזחל כלפי מעלה. הבנה בסיסית של אופיים של מונופולים מייצרת גם תחזית לגבי המדריכים והמשרות בתחום – לא עוד המורים הטובים והמוכשרים ביותר – אלא, לפחות בעתיד, יהיו אלי עושי דבריהם של מנהיגי לשכת עורכי הדין שהיא מליצית מיסוי לכל דבר ועניין. כל מי שמסתייג מהצהרות מרחיקות לכת אלו וחושב שתחרות תצוץ בקלות בעתיד – מוזמן להמשיך לקרוא ולהבין איך כל יזם סביר המתעניין בתחום ולומד את לקחי העבר יימנע מההשקעה המשמעותית הכרוכה בכניסה של שחקן חדש לתחום זה.

ועכשיו לסיפור עצמו: בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. כבוגר המוסד המוביל ללימודי משפטיים בישראל (וסליחה לנפגעים, כך זה היה לפחות אז) בציונים טובים לא חסרו לי הצעות עבודה במגזר הפרטי והציבורי. אולם, בנאיביות אנטי-ישראלית, החלטנו אני ושותפי לעשות דבר משמעותי יותר:

לבצע מהפכה בשוק ההכנה לבחינות הלשכה – לטובת בוגרי המוסדות למשפטים בישראל. 

שוק ההכנה לבחינות הלשכה בשנת 2003 נשלט באופן מונופוליסטי על ידי חברת מחשבות. המונופול "מחשבות" לא נבע מהגנה חוקית או מהקשר שלה למליצית מיסוי כלשהי, אלא מכך שהיא הייתה הראשונה לייצר מוצרים בשוק זה. אולם, לאחר שנים של התנהלות מונופוליסטית קרה לה מה שקורה לכל מונופול – ירידה באיכות המוצרים ועלייה במחירים. השוק שיווע לאלטרנטיבה. 

במשך שנה וחצי ישבנו אני ושותפי בבית במימון עצמי וערכנו ערכת הכנה מהפכנית לבחינות לשכת עורכי הדין. הערכה גילמה הבטחה להכנה פשוטה יותר ואיכותית יותר לבחינות הלשכה. השקתה של הערכה בשנת 2005 הייתה עניין לא פשוט – קשה מאוד לשכנע אנשים המעוניינים "ללכת על בטוח" לנסות מוצר חדש – אולם אט אט היא צברה תאוצה – בשנת 2008 כבר רבע מהשוק למד עם "פרקטיס" (שמה של החברה אותה הקמנו). חשוב אף יותר, התחרות עשתה אלצה את "מחשבות" להוריד מחירים ולרענן את מוצריה. השוק הפך להיות תחרותי – הנהנה העיקרי מכך היה, כמובן, הלקוח.

בדיוק באותם ימים בהם "פרקטיס" תפסה תאוצה, התפרסמה ידיעה (שנראתה לנו אז קצת הזויה) לפיה לשכת עורכי הדין (זו שבוחנת את המתמחים) הפיקה באמצעות חברת הבת שלה: "ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין" ערכת הכנה לבחינות הלשכה ונכנסת לשוק כשחקנית. זאת למרות ניגוד העניינים השערורייתי: הגוף הבוחן יהיה מעתה (באמצעות חברת הבת שלו) גם הגוף המכין לבחינה.

הלשכה חדרה לשוק בקמפיין אגרסיבי המצביע על יכולתה "לחזות" שאלות אשר ישאלו בבחינה (נשבע לכם, זה בדיוק מה שהקמפיין שלהם טען שחור על גבי לבן) – ואשאל אתכם עתה – האם הייתם מאמינים לחברת הבת של הלשכה שיש לה את היכולת "לחזות" שאלות שישאלו בבחינה? אני כן. לא הייתי לבד – הלשכה עשתה והבטיחה מועד אחר מועד היא "חזתה" באופן מדהים שאלות שנשאלו בבחינה. רוח הקודש מעולם לא הריקה מקנאה כמו לאחר בחינות הלשכה. במקביל, הופעל עלי לחץ אישי "לצאת מן השוק", בסדרה של פגישות עם המנכ"ל דאז של ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין – הובטחו לי הרים וגבעות אשר יוגשו לי על מגש של כסף מיד לאחר סגירתה של "פרקטיס". להרחיב בנושא איני יכול מסיבות שאני מזמין אתכם לנחש.

פרקטיס יצאה מן השוק לא לאחר שהבעתי בפני כל מכרי את דעתי לפיה לשכת עורכי הדין לא תהיה "שחקן" בשוק אלא מונופול בשוק. שוק הכנה לא יכול להתקיים כאשר המתחרה המסונף לבוחן מצליח "לחזות" שאלות בבחינה. לא נותר לי אלא להעריך את קברנטי מחשבות, אלו אשר היו הראשונים לייצר מוצרי הכנה בשוק זה, על המלחמה האבודה-מראש שהם קיימו בעשור האחרון. שאפו.

השבוע הנצחון של לשכת עורכי הדין הושלם. מחשבות הפסיקה את פעילות ההכנה. מליצית המיסוי ושלל מקורביה ובעלי התפקידים שבה פותחים את השמפניות – עוד פעילות כלכלית משמעותית נפלה לחיקם במלואה. בטון חגיגי פחות, עוד שוק בישראל נכבש על ידי מליצית מיסוי.



לקריאת הכתבה


מקור הפוסט:

הפוסט הזה הולך להיות קצת ארוך אבל אני חושב שכדאי שתקראו אותו כדי שתוכלו להפנים טוב יותר את תהליך ההשחתה שעובר אט אט על…

‎Posted by Danny Blaustein on‎ יום שני, 2 ביולי 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *