מדוע הקרן לישראל חדשה לא תתבע את ראש הממשלה

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

נשיאת הקרן טליה ששון עם מנכ"לית הקרן עד לאחרונה, רחל ליאל. צילום: פייסבוק/אתר מידה

עדי בן חור:

מדוע הקרן לישראל חדשה לא תתבע את ראש הממשלה – בעקבות הפוסט של ראש הממשלה, לפיו הקרן לישראל חדשה אחראית לסיכול הסכם הגירוש עם רואנדה, הודיעו עו"ד טליה ששון, מיקי גיצין, ובכירים נוספים בארגון, כי הקרן תתבע את ראש הממשלה תביעת דיבה.

הנבואה אמנם ניתנה לשוטים, אך כותב שורות אלו צופה בסבירות גבוהה למדי כי הקרן – ובעיקר בכיריה – הם האחרונים המעוניינים בתביעת דיבה כנגד ראש הממשלה, מהסיבה הפשוטה שכך הם יגישו לו, לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל, רשות עיון בכל מסמך שהוא הנוגע לפעילותה.

בהליך אזרחי מתקיים הליך הקרוי "גילוי מסמכים". ההליך הזה הוא נקודת החולשה ומכת המוות של כל אדם ו/או גוף שיש לו משהו להסתיר.

במהלך ההליך הזה מבקש הצד הנתבע הודאה כללית מהצד התובע כי הוא מחזיק בידיו מסמכים מסוימים, הודאה ספציפית כי הוא מחזיק בידיו מסמכים מסוג מסוים, ומבקש תשובות לשאלון ששולח הנתבע. השאלון יכול להכיל מספר בלתי מוגבל של שאלות, ובמידה שהתובע אינו עונה על השאלות המופיעות בשאלון, הנתבע רשאי לפנות לבית המשפט בדרישה שיוציא צו שיכפה על הצד השני לענות על השאלות. באם הצד השני לא יעשה זאת, בית המשפט יכול להאשימו בביזיון בית משפט.

סקירה קצרה של העובדות תבהיר מדוע הדעת נותנת כי הגורמים האחרונים המעוניינים לתבוע את ראש הממשלה הם מיקי גיצין, עו"ד טליה ששון, רחל ליאל, והקרן לישראל החדשה:

1. עבירות אפשריות על חוקי המיסוי האמריקאים – הקרן לישראל חדשה היא גוף אמריקאי הכפוף לדין האמריקאי. מדובר בארגון זר שפועל במדינת ישראל באופן פוליטי ומודה בכך. הקרן מקבלת פטור מרשויות המס בארה"ב מאחר והיא מצהירה בפני הרשויות בארה"ב כי פעילותה היא א-מפלגתית.

באם במהלך הליך גילוי המסמכים יתגלה כי הפעילות של הקרן לישראל חדשה – שהעבירה לגורמים שונים מטעמה סכום של כמיליארד ש"ח החל מסוף שנות השבעים למגוון רחב של מטרות – כן נגוע בגוון מפלגתי (לדוגמה התערבות בבחירות עבור מפלגה מסוימת או היעדר פיקוח על גורמים שונים להם העבירה כספים כדי שלא יתערבו בבחירות), אזי רשויות המס בארה"ב יכולות לבטל את הפטור של הקרן מתשלום מס, ולהתחיל לעבור על ספריה, החל מיום הקמתה.

הפגיעה הכלכלית שבמהלך כזה יכולה להביא לקריסת הקרן.

2. עבירות אפשריות על חוקי מימון מפלגות – באם יתברר במהלך הליך גילוי מסמכים כי הקרן אכן פעלה ו/או פועלת בארץ באופן פוליטי-מפלגתי, הדבר יהווה עוולה אזרחית ועבירה פלילית, על-פי הדין הישראלי, שבמקרה הנ"ל הקרן וראשיה כן כפופים לו, כמו לסדרה שונה של דינים.

גילוי זה יכול להביא לתביעה אפשרית כנגד פעילים שונים בקרן לאורך השנים.

3. סיכול ההסכם עם רואנדה – באם אכן יתגלה כי הקרן ו/או אנשיה אחראים לסיכול ההסכם עם רואנדה, בצורה כלשהי, הדבר יהווה גם הוא עבירה על סדרה של עוולות אזרחיות ועבירות פליליות.

לאור זאת, באם יש למישהו חשד מבוסס כי הקרן לישראל חדשה פועלת באופן בלתי חוקי כלשהו, כל שהוא יכול לאחל לו הוא כי הקרן, מיקי גיצין, עו"ד טליה ששון ואחרים יתבעו את ראש הממשלה תביעת דיבה.

באם הקרן וראשיה יחליטו שלא לתבוע את ראש הממשלה תביעת דיבה, הדבר יכול להוביל למסקנה ההגיונית כי לכל המעורבים הנ"ל יש דבר מה להסתיר.

באם תביעה כזאת כן תצא לפועל מצדה של הקרן, יהיה מדובר ביום של חג לדמוקרטיה, המוכיח כי ראש הממשלה אינו מעל החוק וניתן לקחת אותו לערכאות ככל האדם, ויחשוף את פעילות הקרן, ראשיה ופעיליה, באופן שאף ועדת חקירה לא הייתה יכולה לעשות, בשקיפות מוחלטת – ברצונם או בניגוד לרצונם – של הקרן ואנשיה.

על כן, דווקא תומכי הקרן שבטוחים כי לקרן ואנשיה אין מה להסתיר צריכים לקרוא בקול גדול: תתבעו.

מדוע הקרן לישראל חדשה לא תתבע את ראש הממשלה – בעקבות הפוסט של ראש הממשלה, לפיו הקרן לישראל חדשה אחראית לסיכול הסכם…

‎Posted by Adi Ben Hur on‎ חמישי 5 אפריל 2018

תזכורת:

מה עומד מאחורי הקרן לישראל החדשה ?