טרם תשאל השאלה האם החוק הבינלאומי מפעיל נורמות כפולות, יש לברר האם בכלל קיים חוק בינלאומי

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

על נזילותו של החוק הבינלאומי ועל נזילותם של חיי אדם –

ביום 31.3.18 קראה פדריקה מורגיני, הנציגה העליונה לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופי, לפתוח בחקירה בנוגע לשימוש באש חיה מצדו של צה"ל כלפי "מפגינים" בגבול עזה. בין ה"מפגינים" הללו היו 5 מחבלי חמאס שנהרגו כתוצאה מאש צה"ל, כפי שאמרה מורגיני:

"האיחוד האירופי מביע את צערו בגין אובדן חיים. ליבנו עם משפחות הקרבנות".

הודעה זאת נראית כתמוהה ביותר. ארגון הטרור הבלתי חוקי החמאס פתח במלחמה כנגד מדינת ישראל, תוך שליחת אזרחים ומחבלים בלבוש אזרחי לחזית, כדי שיהוו את חיל החלוץ בתקיפה כנגד מדינת ישראל.

הדבר אינו מהווה סוד, מאחר וראשי החמאס מצהירים על כך באופן גלוי. מנהיג החמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר בתחילת אפריל, לאחר ביקור לאורך הגדר ובחינת הצמיגים:

"אם נתפוצץ, נתפוצץ אל מול הכיבוש הישראלי".

החמאס עומד במילתו. התקיפה המתואמת של החמאס מלווה בזריקת מטעני חבלה, ופתיחה באש חיה כלפי כוח צה"ל. כל מי שנוטל חלק באירועים הללו הוא בבחינת "לוחם לא חוקי" כפי שהדבר הוגדר ע"י בג"ץ, שאין כל מניעה להפעיל כנגדו כוח קטלני. הוא אינו "קרבן" כטענת האיחוד האירופי.

ההתעלמות מן הדין הבינלאומי עוברת כחוט השני בפעילות האיחוד האירופי ככלל, ומורגיני בפרט, ועל מדינת ישראל להסיק את מסקנותיה האם יש כל מקום להתייחס להצהרות האיחוד האירופי במציאות זאת.

המקרה הבא ידגים את האמור לעיל.

בפברואר 2017 יצא האיחוד האירופי, בראשות ראש הנציבות דאז ז'אן-קלוד יונקר ומוגריני שהוזכרה לעיל, באופן בוטה ומוצהר כנגד פסיקת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, והפר את פסיקתו ואת החוק הבינלאומי.

בדצמבר 2016 פסק בית הדין לצדק של האיחוד האירופי כי הסכם הסחר הנוגע למוצרים חקלאיים ודגה בין האיחוד למרוקו אינו תקף לגבי מוצרים שמקורם בסהרה המערבית, אזור אותו סיפחה מרוקו, סיפוח שלא הוכר מהיום שבוצע בשנת 1976, ונחשב עד היום כשטח כבוש.

ביום 7.2.17 הצהירו יונקר ומוגריני כי למרות פסיקת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, הסכם הסחר בין מרוקו לאיחוד עומד בתוקפו, ומוצרים מהסהרה המערבית ימשיכו ליהנות מהגנת ההסכם, למרות שעל-פי פסיקת בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי מדובר בשטח כבוש.

כאן המקום לציין כמה עובדות בנוגע לכיבוש המרוקאי: המשטר הצבאי של מרוקו את הסהרה מופעל באמצעות אלימות ודיכוי כל ניסיונות התנגדות לשליטת מרוקו באזור, שליטה שהחלה בשנת 1976.

החל משנת 1991 בנתה מרוקו את אחת מחומות ההפרדה הגדולות בעולם, שאורכה 2,700 קילומטר, מתוך מטרה להפריד בין האזור הכבוש – אליו העבירה מרוקו מעל ל – 100,000 מרוקאים בניגוד לדין הבינלאומי – לאזור החופשי.

יודגש כי גדר ההפרדה המרוקאית לא נועדה להגן על מרוקו מפני התקפות טרור כפי שהוא המצב במדינת ישראל, אלא מטרתה לאפשר שליטה אפקטיבית יותר באוכלוסייה כבושה.

מרוקו דיכאה בכוח את "אינתיפדת הסהרה" משנת 2005, וארגוני זכויות אדם שונים טוענים כי מספר לא ידוע של אנשי הסהרה נעלם ונרצח תחת השלטון המרוקאי, כפי שנוהלו משפטי ראווה שהובילו להוצאתם להורג או מאסרם של רבים אחרים.

כפי שצוין, הסכם הסחר בין מרוקו לאיחוד האירופי נוגד את הדין הבינלאומי. במעשיה של מרוקו יש משום עבירה על תקנה 55 לתקנות בדבר דיניה ומנהגיה של המלחמה ביבשה, הנספחת להסכם האג הרביעי משנת 1907, הקובעת:

"המדינה הכובשת נחשבת רק לנאמן ולנהנה של הבניינים הציבוריים, נכסי דלא ניידי, יערות ומפעלים חקלאיים השייכים למדינה האויבת והנמצאים במדינה הכבושה. עליה לשמור על קרן הנכסים האלה ולנהלם לפי כללי טובת-ההנאה".

בניגוד לאמור בתקנה זאת, מרוקו השתלטה על משאבי הטבע של הסהרה המערבית לתועלתה האישית בלבד, תוך ניצולם והתעשרות מהם, גזילתם מאת תושבי הסהרה המערבית, ובמעשיה היא מבצעת "ביזה", בניגוד לאמור בתקנה 47 לאותן תקנות.

למרות זאת, האיחוד האירופי, תחת הנהגתם של יונקר ומוגריני, התעלם וממשיך להתעלם מפסיקה מפורשת של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי, פעולה המאפשרת למדינה הכובשת לעבור על החוק הבינלאומי, ליהנות מפירות הכיבוש הבלתי חוקי שלה, תוך שהיא מפרה את זכויות הגוף הנכבש באופן אלים, בסיוע כספי האיחוד האירופי הנובעים מהסכם הסחר.

יוצא כי האיחוד האירופי מממן את הכיבוש המרוקאי באמצעו הסכם סחר זה, את משפטי הראווה שמנהלת ממשלת מרוקו, את הפגיעה בחיי אדם של תושבי הסהרה, תוך הפרה בוטה של פסיקה מפורשת של בית הדין שלו עצמו.

בזמן שמציאות זאת נמשכת, האיחוד האירופי מוציא הודעה על-פיה הוא מבכה את מותם של "הקרבנות" המשתייכים לארגון טרור בלתי חוקי, שלוקחים חלק מוצהר בתקיפה כנגד מדינת ישראל, שהיא מדינה ריבונית שקיימת לה זכות הגנה מפורשת בהתאם לדין הבינלאומי, וקורא להקמת ועדת חקירה בנוגע למותם של "קרבנות" אלו, זאת בזמן שראשי ארגון הטרור הבלתי חוקי קוראים באופן מפורש לחיסול מדינת ישראל.

נראה כי טרם תשאל השאלה האם החוק הבינלאומי מפעיל נורמות כפולות, יש לברר האם בכלל קיים חוק בינלאומי.

מקור הפוסט של עדי בן חור:

על נזילותו של החוק הבינלאומי ועל נזילותם של חיי אדם – ביום 31.3.18 קראה פדריקה מורגיני, הנציגה העליונה לענייני חוץ…

‎Posted by Adi Ben Hur on‎ שישי 6 אפריל 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *