יוספטל אמר ״עלייה בעלת משקל מוסרי ירוד״? כנראה פייק ניוז

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

יוספטל: ״עלייה בעלת משקל מוסרי ירוד״. מה הוא באמת אמר?

על בסיס אילו אמירות יש מקומות שרוצים להסיר את שמו של יוספטל?

 

 

מי שקורא את מחקריי יודע שגיורא יוספטל, ראש מחלקת הקליטה בסוכנות, לא מוצג באופן מאד אוהד. בתוקף תפקידו הוא ראה את המצב העגום במעברות והתנגד להגברת עלייה. בתוקף תפקידו הוא היה גם אחראי על פיזור האוכלוסיה. היו לו עמדות שליליות על המזרחים, והדברים הופיעו כבר בספר שיצא לזכרו ב-1963.

אולם בתור מי שנכנס בדרך כלל לרזולוציות ולא מקבל את המינוח מזרחים כקטגוריה אחת, הופתעתי כשקראתי אתמול אצל קלמן ליבסקינד שליוספטל היה יחס שלילי במיוחד ליהודי צפון אפריקה.

דווקא אצל יוספטל ראיתי יחס שלילי לעירקים, אולי לתימנים, ואילו לעולי צפון אפריקה היה לו יחס אוהד, בעיקר בשל תרומתם להתיישבות.
ליבסקינד ואחרים (למשל כאן) מצטטים את הטקסט הבא מתוך הפרק הראשון בסדרה "סאלח פה זה ארץ ישראל".

"הספק חי ומנקר גם בראשם של אנשי הקליטה, ההרגשה כי עלייה בעלת משקל מוסרי ירוד, בעלת רמה חברתית פחותה ובעלת מטען רעיוני דל, עלולה להוריד את המדינה למצולות של חברה לבנטינית בדרגת שפל השווה לזאת של עמי האזור. לא בחירה יש כאן, אלא ברירה אומללה". 

בסרטון כאן מובא החלק הזה בסדרה וכן תמונה מתוך הסידרה שמציגה את הדברים כאילו הם מופיעים ב"פרוטוקול" של סדרת דיונים סגורים ממרץ 1954. (בשוליים של אקדמאי מעצבן: אין דיון כזה, הטקסט הוא לא משם, ובתקופה הזו, מרץ 1954, העליה מצפון אפריקה לא עניינה אף אחד ובוודאי לא עמדה במוקדם של סדרת דיונים).

 

‎Posted by ‎אבי פיקאר‎ on‎ חמישי 29 מרץ 2018

מי שמעט בקי במחקר יודע שהמקור איננו "פרוטוקלים סודיים" אלא ביוגרפיה שנכתבה על יוספטל כראש מחלקת הקליטה על ידי חזי לופבן ב-1967 "איש יוצא אל אחיו". היה מצופה שלפני הקריאה להסרת שמו של יוספטל, יחפשו את המקור.

אז הלכתי שוב למקור לראות אם אכן יוספטל מדבר שם על הצפון האפריקאים במיוחד. אז זהו, שלא. למעשה, קריאה בלתי משוחדת של הטקסט (מצולם כאן, עמ' 102-103) מראה שיוספטל יוצא נגד האמירות הללו. הוא לא אומר שהעלייה היא בעלת משקל מוסרי ירוד אלא בדיוק את ההיפך. הוא יוצא בטקסט הזה נגד הסטראוטיפים השלילים שכתבתו של אריה גלבלום (עליית תימן ובעית אפריקה, הארץ 22/4/49) מייצרת. ההצגה של העלייה מצפון אפריקה כ"בעלת משקל מוסרי ירוד", היא מסוכנת בעיניו. לדבריו, אסור להביא שום ראיה על מי הם הצפון אפריקאים מההתרשמות של גלבלום.
"התיאוריה של גלבלום אינה אלא פרי של התרשמות ותגובה רגשית ואסור להביא ממנה שום ראיה לגבי מה עתיד באמת להתרחש".




ההבנה שהדברים של יוספטל הם נגד הדימוי השלילי של העלייה הצפון אפריקאית היא לא דבר שאני המצאתי. מי שיכניס לגוגל את הביטוי "עלייה בעלת משקל מוסרי ירוד", יגיע למאמרו הקלאסי של משה ליסק מ-1987, סטראוטיפים ותיוג בעלייה הגדולה (זמין ברשת). ליסק, שהיה מהחוקרים מהראשונים שהצביע על הסטראוטיפים השלילים שהיו לקולטים כלפי העלייה, ראה את הטקסט הזה של יוספטל כמי שיוצא נגד הדימוי השלילי של יהודי צפון אפריקה (שם, עמ' 126).

יש הרבה ביטויים לא סימפטים של יוספטל. הביוגרפיה של לופבן היא ביוגרפיה מאד אוהדת. לא הייתי קונה אותה בעיניים עצומות. הוא ללא ספק מייפה את דמותו. אני בעצמי הבאתי לא מעט התבטאויות מאד שליליות של יוספטל. אבל העובדה שכולם נשענים על ביטוי המופיע בסדרה, כאשר אם הולכים למקור רואים שהכוונה היא בדיוק הפוכה, מחייבת מחשבה.

אגב, גם הדברים ששמים בפה של שיבא (מתואר בסדרה כראש צוות השליחים בצפון אפריקה, תיאור שלא קשור למציאות) "הסיסמה בדבר עלייה חופשית הייתה רק יפה לשעתה ויש להיזהר מפניה כמו שנזהרים מפני מגפה", באה מהספר הזה של לופבן. גם את הציטוט הזה יש לקחת בזהירות. לופבן מנסה להציג את יוספטל כמי שתמך בעלייה ולהנגיד אותו לשיבא. עיון בדיונים עצמם רואה שיוספטל היה בדרך כלל בצד של שיבא. שניהם התנגדו להגברת העלייה. הדבר נבע לא רק בגלל העמדות שלהם אלא בעיקר בגלל התפקיד שלהם.

 

 

 

יוספטל: עלייה בעלת משקל מוסרי ירוד". מה הוא באמת אמר?על בסיס אילו אמירות יש מקומות שרוצים להסיר את שמו של יוספטל?מי…

‎Posted by ‎אבי פיקאר‎ on‎ חמישי 29 מרץ 2018

__________________
קריאה רלוונטית:

 

בואו לטיול קצר עם ׳הילדים המולאמים׳ של מיכאלי, שופר השמאל ה׳פרוגרסיבי׳

חד״ש בישראל: יחידות אורווליאניות ל׳תיאום המאבק בגזענות׳

על תהליכי ה׳מירב-מיכאליזציה׳ בקרב מזרחים מהשמאל הרדיקאלי

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *