צדק חלוקתי נוסח רחביה.

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

אדם גולד:

צדק חלוקתי נוסח רחביה.

1. טוב, זה מטורף. איך זה שעמוק מתחת לרדאר, מנסים לחייב את כולנו לשלם עשרות מיליארדי שקלים כדי לרכוש נדלן לאנשים הכי חזקים במדינה?

בקיצור (ובפשטנות, כדי לא לאבד אתכם): בשכונות הכי נחשבות בירושלים יש דירות רבות הבנויות על קרקעות בבעלות הכנסייה היוונית. מיד אחרי הקמת המדינה, הוחכרו הקרקעות לקק"ל והועברו (בפרוטות) בחכירת משנה לתושבים שונים. מאז ועד היום נמכרו הזכויות באזורים נרחבים תחת הקונסטרוקציה המשפטית הזו – כשרוכש זכויות חותם ומבין היטב שהוא חוכר משנה על כל המשתמע מכך.

2. כצפוי, ובשל האמרת המחירים, בשנים האחרונות ביצעה הכנסייה שלל עסקאות עם קבוצות משקיעים (בעיקר יהודים מחו"ל) שרכשו חלק ניכר מהזכויות בקרקע. כעת, תושבי רחביה שירצו להחזיק בנכסים גם אחרי 2050 נדרשים לשלם ליזמים הפרטיים תמורת הזכויות להארכת חכירת המשנה.

וכעת לתאטרון האבסורד.
מתייצבים להם שועי ירושלים ונכבדיה, פושטים יד כקבצנים וזועקים בשצף קצף: אחינו היהודים הושיעונו! שתושבי רחביה וטלביה יאילצו לשלם על נכסי הנדל"ן שלהם? אין לכם בושה? מדוע משלם המיסים האכזר לא ישלם לכנסייה ולמשקיעים הפרטיים תמורת הדירות היקרות שלנו?
הו אמא מדינה, הושיעי את בנייך הנדכאים!

3. עכשיו תחזיקו חזק, הנה הטוויסט.
באופן מדהים, האנשים הכי חזקים במדינה אשכרה הצליחו להתניע הצעת חוק שתחייב את המדינה להלאים את כל הקרקעות. כמובן, סעיף 3(א) לחוק מחייב את קופת המדינה לפצות בהון עתק את בעלי הזכויות בקרקע.
חוק ההסדרה אאוט, חוק רחביה אין.

4. זה לא ייאמן אז אני אחדד שוב –
האנשים הכי חזקים ומקושרים בירושלים, אולי במדינה כולה, דורשים ממשלם המיסים להוציא מכיסו עשרות מיליארדי שקלים כדי להלאים את האדמות הכי יקרות במדינה. הכל כדי שהאנשים הכי עשירים וחזקים במדינה לא ייאלצו חלילה לשלם בעצמם.

עם כל האמפתיה לתושבי רחביה ושות' (בלי ציניות, חלקם משפחות שקנו את הזכויות רק לאחרונה וזה בהחלט לא נעים לתמחר לא נכון כדאיות של עסקה) –
תגידו, השתגעתם לגמרי?
באמת נראה לכם שהאזרח הקטן צריך לממן לאנשים הכי חזקים במדינת ישראל את האדמות הכי יקרות במדינה?!

הצהרת ראשי הכנסיות בישראל על סגירת כנסיית הקבר בירושלים עד להודעה חדשה (צלמים זמניים מורשים , Mab-CTS)
לינקים לחוק, הערות תוספות:1. למי שמעוניין, מצרף את הצעת חוק קרקעות כנסייה של רחל עזריה (וכאן הזמן לשאול האם לה או למי למשפחתה הקרובה יש דירות רלוונטיות? האם לפקידים הבכירים, הפרקליטים והשופטים שיטפלו בתיק יש אינטרסים? אבל עזבו, זה לא מיקי זוהר)

החוק מגיע היום לוועדת שרים לענייני חקיקה. יש כמובן אותיות קטנות ומחלוקות, וזכות קדימה של קק"ל לחכירה, ומשפטולוגיה של ברי רשות וכד'.. ממליץ לקרוא ולהכיר לעומק בעצמכם.
מתישהו, אשתדל להרחיב למשפטנים ונדלניסטים אם יהיה לי זמן.

2. למרות הספין, ממליץ לא לתת לערבב בין הסוגיות של ארנונה לכנסייה (ובכלל תשלומי חובות של גורמים זרים למדינה ולערייה) לבין חוק הקרקעות. אין ביניהם קשר מהותי. הכנסייה, כמובן, חייבת לשלם ארנונה על נכסים מסחריים שברשותה כשהחוב מגיע עד 650 מיליון שקל. אבל בין זה לבין הפקעת זכויות של יזמים פרטיים אין כלום.

3. שיהיה ברור, הפוסט הזה הוא לא נגד הפקעה. לשיטתי, במקומות בהם למדינה יש אינטרס ברור ומובהק להסדיר לשם מטרות ציבוריות (כביש, בית ספר וכד') או לצורך צרכים לאומיים מובהקים היא יכולה ואף צריכה לעשות כן.
לדוגמה, אם קבוצות המשקיעים היו מיליארדרים סעודיים שמתכוונים להקים שם מוסדות איסלאמיים המדינה בהחלט הייתה צריכה להפקיע אותם בשל האינטרס הלאומי לשמור על ירושלים יהודית.

4. אבל כאן המצב הפוך מהמצב חוק ההסדרה. התושבים ברחביה היו יכולים במשך שנים לגשת בעצמם לכנסייה ולקק"ל, לשלם, ולהסדיר בעצמם חכירה עתידית של הקרקע בכדי לקנות ודאות. הם לא עשו זאת.
יותר מזה, לתושבים ברחביה אין בעיה להמשיך לגור שם אחרי 2050. אין כאן אי ודאות או עונש מוות למי שיחכיר להם את הקרקע. למעשה, כבר היום היזמים הפרטיים מציעים לתושבים לרכוש את הזכויות אבל הם מסרבים (מסיבות כלכליות) ומעוניינים שהמדינה תלאים את הקרקע ותשלם בשבילם.
זאת, לעומת חוק ההסדרה שם המדינה מתכוונת לפצות בעלים (חלקם לא ידועים ורובם בבעלות מפוקפקת מבוססת על חוקים מפלים לרעת המתיישבים) באדמות שוממות כשממילא אין לדיירים הנוכחיים היתכנות להחכיר את הקרקע.

5. ושוב, צריכים להיות בני אדם. אם זוג צעיר קנה לפני 7 שנים דירה במרכז העיר במחיר נמוך, שמשקלל את הסיכון וכעת הם מבינים שהעסקה הייתה גרועה זה מבאס. מאוד.
אבל זה בשום פנים ואופן *לא* אחריות המדינה לתקן את הטעויות של אנשים בוגרים שביצעו טעות כלכלית.

6. ועוד נקודה – החוק הזה מטומטם גם כי הוא יפגע פגיעה אנושה בתמריץ של הכנסייה למכור אדמות ליהודים (כדי לא לעורר עוד משבר שכזה), וכמובן של יזמים עסקיים לרכוש ולגאול זכויות ואדמות מהכנסייה (כי ממילא המדינה תפקיע לו בסופו של דבר, אז למה להשקיע זמן ומשאבים?)

בקיצור, טירוף.

הפוסט המקורי:

צדק חלוקתי נוסח רחביה.1. טוב, זה מטורף. איך זה שעמוק מתחת לרדאר, מנסים לחייב את כולנו לשלם עשרות מיליארדי שקלים כדי לרכ…

‎Posted by Adam Gold on‎ ראשון 25 פברואר 2018

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *