סדרת ׳שבבניקים׳ כאנלוגיה להתנהלות הנפסדים בינינו

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

גלי בת-חורין:

צפינו היום ב"שבבניקים" הנהדרת ויצאתי עם הבחנה. מי שלא רוצה ספויילרים – שיידלג.

במרכז הסדרה 4 בחורי ישיבה, החיים ולומדים בתנאי פנימייה יוקרתית. אגב, היוצר, מאור זגורי הוכיח שהוא יודע לספר סיפור מקסים, שהשפה בו היא עיקר העלילה.
מנהל הישיבה הקשוח מדי מחליט לסלק 10תלמידים לא מספיק מוצלחים. ביניהם אחד הגיבורים מתוך הארבעה. חבריו יוצאים למאבק להשיב את החבר המסולק. הם פותחים בשביתה שנכשלת. כדי להציל את המאבק הם מנסים למנף אותו ע"י התקשורת ומתקשרים לגל"צ, לתוכנית של אראל סגל. אלא, שהתחקירנית לא חושבת שזה אייטם ראוי לשידור.

אחד מהם עולה על רעיון מבריק: מתוך עשרת המסולקים, יש כ-5-6 תלמידים ממוצא מזרחי. הוא מנצל את התדמית הגזענית שכבר יצאה למוסדות חרדיים, ובהקראה סלקטיבית רק את שמות המסולקים המזרחיים, אראל סגל מעלה אותם לשידור, כל הערוצים האחרים גם הם מצטרפים לחגיגה, מזועזעים מגזענותם ("הידועה" ממילא) של החרדים, הספין מצליח וההנהלה מוכרעת.
————————
זו אנלוגיה מיקרו-קוסמית מצויינת, לאופני ההתנהלות הנפסדים שלנו גם ברמת המאקרו. ודפוס יהודי קבוע והרסני:
במאבק פנימי של הישיבה החרדית, הצד החלש מנצל את התדמית השלילית של כלל החברה החרדית, הכוללת כמובן גם אותם עצמם, ומגייס את את שנאת החרדים לצורך נצחון טקטי על יריב פנימי .
לא ראיתי עדיין את המשך הסדרה, אבל ברור שמדובר בניצחון פירוס: החברה הישראלית, שעויינת את החרדים, לא מבחינה בין ה"טובים" ש"נלחמים" ב"גזענות", לבין שאר החרדים, וכשהיא מוזמנת להתערב, היא לא תעצור רק בסיפוק ניצחון למי שזימן אותה.

ממש כמו שחמולות יריבות זימנו את הרומאים לארץ ישראל כדי להכריע סכסוך פנימי, וזה נגמר ברצח עם וגלות של כל היהודים מכל החמולות.

ממש כמו שזרם ביהדות שהתנגד לספר של הרמב"ם, זימן לעזרתו את האינקוויזיציה, וזו, משעה שראתה שיש לה זכות להתערב בענייני יהודים- לא עצרה עד שהחריבה את כל הקהילה.

כמו שגורמים "שוחרי שלום" שנואשו מלשכנע את העם בישראל לתת עוד צ'אנס לעוד אוסלו, מגייסים היום את האנטישמים הגרועים ביותר לשם הכרעת מאבק פנימי.

אפילו לשואת יהודי אירופה היה דפוס דומה: לאחר מלחמת העולם הראשונה החלה נדידה המונית של פליטים. רבים מהם היו יהודי מזרח אירופה. אלא, שהיהודים הגרמנים חששו, שאם גרמניה תוצף פליטים עניים ו"פרימיטיביים" מסוגם של שלום-עליכם, זה יעורר מחדש את האנטישמיות שתמיד רחשה מתחת למעטה הדק של התרבות הגרמנית, והם יאבדו את האמנסיפציה הטרייה שלהם.
הלובי הגזעני והאכזרי שיהודי גרמניה ניהלו כנגד הכנסת ה"אוסט-יודן" (יהודי המזרח)לגרמניה, היווה ללא ספק גורם משמעותי בתיעוב של הגויים כלפי היהודים בכלל. ללא הבחנה בין יהודים "תרבותיים" ל"אוסט יודן" .
————————
השאלה היא, כמה פעמים נחזור על אותה טעות: גיוס גויים אנטישמים למאבק פנים יהודי, ועדיין נצפה לתוצאות אחרות מאשר גלות, גירוש, או השמדה?

צפינו היום ב"שבבניקים" הנהדרת ויצאתי עם הבחנה. מי שלא רוצה ספויילרים – שיידלג. במרכז הסדרה 4 בחורי ישיבה, החיים ולומדי…

‎Posted by ‎גלי בת חורין‎ on‎ שישי 12 ינואר 2018

______________
קריאה רלוונטית:

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *