בראשית הלוחמה הממטית

בראשית הלוחמה הממטית

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

הכתבה הבאה נכתבה בזמן הבחירות האחרונות בארה"ב בכדי להציג ולהסביר את שיטת הלוחמה הממטית שליוותה אותה אלייה.

לאחרונה אנו עדים לסוג חדש של לוחמה פסיכולוגית במלחמה הקרה שבין מעצמות העולם, רק שהפעם אותה לוחמה משתמשת בכלים הכי חדשניים של התקשורת העכשווית ובעיקר ברשתות החברתיות.

ידוע שבין המעצמות, כחלק ממלחמות הריגול, יש חשיבות לעולם הסייבר, מה שמתבטא בפריצות מחשבים ושרתים בממשל ארה"ב. כמו כן הצבעתי בעבר על הסבירות הגבוהה שגופים ואישים כמו אנונימוס, ואסנג', מקים אתר וויקיליקס, משמשים משהו בסגנון של שכירי חרב, או ממש חזית סייבר של מדינה בכסות של התארגנות מבוזרת ואנונימית. העניין עלה לכותרות לאחרונה כשהילארי קלינטון והמפלגה הדמוקרטית בארה"ב טענו, ללא הוכחה ישירה נכון עד לרגע זה, אבל בסבירות גבוהה, שהפריצות לשרתי מרכז המפלגה וההדלפה של הדואלים שלהם לפני הועידה המרכזית שהכריזה על הילארי כמועמדת הגיעו מכיוון רוסיה בהנחיה של פוטין. אחד הסממנים שבד"כ משאירים הפורצים בכלל ובארה"ב בפרט באותה תקרית הוא של איזשהו דב, המסמל בעצם את רוסיה.

אך לאחרונה ההאשמות עלו למקום יותר ערטילאי, קונספירטיבי, ואף יותר מזה מוזר, או אומנותי, או משהו שהוא כל כך חדש שעדיין קשה לי להגדיר אותו. לאחרונה באחד מנאומיה המרכזיים של הילרי, בזמן שדונאלד טראמפ מינה צוות קמפיין אשר בראשו עומד מנהל האתר ברייטברד, האשימה המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, כי לא רק שהפריצות לשרתי המפלגה היו מזימה של הרוסים כחלק ממלחמת סייבר, אלא שסביב דונאלד טראמפ התקבץ צוות של אידיאולוגים אותו היא תייגה כאלט-רייט (alt right). מדובר בקבוצה שלפי דברייה קורצת ואף חופפת חלקית עם קבוצות ימין לאומניות וקיצוניות שאין להם שום קשר לימין שמרני מסורתי, ממש כפי שבארץ מאשימים את הליכוד כי הם כבר סטו לגמרי מדרכם של בגין וז'בוטינסקי. כמו כן הורחב בנאום על אותה קבוצה אשר כללה את אנשי ברייטברד(מיילו), השדרן הימני קונספירטיבי הידוע אלכס ג'ונס, נייג'ל פאראג' , מי שהוביל לניצחון את מחאת הברקזיט(יציאה מהאיחוד האירופי) של בריטניה ומעל כולם מי שהילארי הכתירה במילים "הסנדק של התנועה הזאת", נשיא רוסיה, פוטין.

השימוש במילה "תנועה" הוא בטח להקביל לשימוש של טראמפ לתאר את המצביעים שלו והקמפיין. הילארי טענה כי אלכס ג'ונס הוא שדרן הגורס כי פיגועי האחת עשר בספטמבר התאפשרו או נעשו על ידי הממשל האמריקאי, ואמרה זאת בהקשר שדונאלד טראמפ התראיין בתוכנית שלו וג'ונס משדר בעדו. מעניין לציין באמת שאלכס ג'ונס שיתף פעולה לא פעם עם ערוץ RT הממלכתי של הקרמלין. חשוב להדגיש שהערוץ אכן מבצע לוחמה פסיכולוגית בארה"ב אך הוא עיוור אידיאולוגית בכך שהוא תומך במועמדים ימנים לאומים באירופה כדי לבדל אותם מהאיחוד האירופאי ולהחליש את כוחו, ומצד שני הפיץ תעמולה רבה התומכת במחאות אוקיופיי וול-סטריט בארה"ב, "מחאת האוהלים" השמאלנית האמריקאית מ2011 (נראה שמלחמת מעמדות וסוציאליזם נתפסים האסטרטגיה להחליש את ארה"ב). כמו כן טראמפ אולי התראיין אצל אלכס ג'ונס שמדבר על קונספירציית התאומים, אך יועצת בכירה של הילארי, אומה אבדיין, ערכה עיתון הקשור לאחים המוסלמים אשר טען כי פיגועי התאומים היו עבודה של הממשל האמריקאי, וכמוכן לאובמה היה יועץ בכיר בענייני סביבה, בשם ואן ג'ונס, קומוניסט אשר טוען בדיוק את אותם דברים והיה פעיל עם מחאת אוקיופיי וול סטריט.

סוכן ק.ג.ב. לשעבר יורי בזמאנוב היטיב להסביר בזמנו כי אין ממש פעילות ביון במלחמה הקרה כמו שרגילים לחשוב כשרואים סרטיי ג'יימס בונד, למען האמת רוב רובם של המאמצים בלוחמה היא דרך מה שהוא מגדיר "active measures". הדוגמא הבולטת ביותר היא תמיכה בארגוני מגזר שלישי המהווים אלטרנטיבה וכוח אלטרנטיבי לזרועות הממשל הנבחר, ועסוקים כמו כן בהפצת תעמולה רבה באמצעי התקשורת ודיסאינפורציה. מדובר בדרכים לערער יציבות במדינה, או אם מדובר במדינה חלשה בעולם השלישי ממש ליצור את התנאים להשתלטות. ובכן אנו צופים כיום בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, בתצורה החדישה ביותר של אותם אמצעים להנדסה חברתית. כיום יש פעילות ענפה שהיא מעבר למה שלמשל ידוע בלוחמת הסייבר כגון המקלט המדיני שנתן פוטין לאדוארד סנודאון אשר הדליף את סודות הNSA וההאשמות על הפריצות לשרותי הממשל הארה"ב שהוזכרו קודם.

אז במה דברים אמורים? ובכן, בזמן שהילארי נשאה את הנאום דנן, נשמעה צעקה מהקהל של אדם זועק בקולי קולות "PEPE!!". וזה מביא אותנו להיום, ולמה אני כותב את הפוסט הארוך הזה. ממש היום הילארי והקמפיין שלה החליטו לצאת כנגד אותו פהפה שהוזכר בזמן הנאום עם מקהלת התקשורת המרכזית של האליטה. מי הוא אותו פהפה אתם שואלים? ובכן, נכון הצפרדע הזה? שקופץ לפעמים בפיד אולי לאחרונה, לפעמים עצוב, לפעמים מחייך, לפעמים זחוח עם תנועה מוזרה באצבעות, ולאחרונה כמזוהה עם דונאלד טראמפ? אז זה פהפה- פהפה הצפרדע. מדובר במם, meme, תבנית או בדיחה או תמונה ואימרה שהופכים מאוד ויראלים במרשתת ומשכפלים את עצמם באינספור תצורות. פהפה היה קומיקס פשוט שנעשה בצייר של מייקרוסופט ופורסם על ידי בחור בשם מט פיורי במייספייס ב2005. בקומיקס פהפה פשוט הוריד את המכנסיים, השתין, ואז אמר לחבר שלו feels good man בחיוך יותר קריפטי מהמונה ליזה. הצפרדע המחייכת הזאת הפכה לויראלית בפורומים האנונימים של האינטרנט וכמו כל מם החל לקבל אין ספור תצורות ווריאציות, אינספור תת ז'אנרים, ואפילו דמויות משניות שליוו אותו. עם הזמן נוצרו גם פהפה נדירים אשר ערכם מגיע מזה שרואים אותם פעם בהרבה מאוד זמן(תגובות) ושלמנועי החיפוש קשה לאתר.

אחד התת ז'אנרים המרתקים והמשעשעים ביותר של פהפה, הוא ממים כל כך גזעניים או לא תקינים פוליטית שלו שמרוב הגזמה זה פשוט מצחיק, מה שמייצג את חופש הדיבור בצורתו הגולמית ביותר במרשתת. הז'אנר הזה של פהפה דאנק מימז ממים לוחמה ממטיתנקשר עם תופעת הטרולים ברשת. הטרולים, כתופעה כללית מאוד ברשת, הם בעיקר אנשים הבאים לייצר בלאגן לשם הבלאגן, בגדול, הם אלה שיבואו לפורומים או דיונים ויזרקו משפטים או טיעונים שמטרתם רק להלהיט ולשלהב את הדיון עד כדי הרס. בהקשר של חבורת ה"אלט רייט" מדובר בהצגת טיעונים בצורתם הגולמית באופן שנועד בכוונה להפעיל טריגרים מול שיח של תקינות פוליטית (פוליטקלי קורקט). במובן הזה, התקינות הפוליטית המאפיינת את המחנה של הילארי, עד כדי כך, שעד תקרית ההתעלפות שלה לאחרונה, שאלות המטילים דופי בבריאותה וכשירותה של המועמדת לנשיאות תוייגו כמיזוגנים בכדיי להשתיק את הדיון. עניין הטריגרים ותרבות התקינות הפוליטית בארצות הברית כל כך יצאו משליטה, שבקמפוסים כבר ממשטרים מחשבות של אנשים ומגדירים גבולות שיח וציד מכשפות. ממול כל זה מגיעים הטרולים של האלט רייט, אשר פעולתם היא בדיוק הפוכה; ללחוץ, להגזים, ולשחרר את הטריגרים, וכשמדובר בטראמפ והחברה של ברייטברד הסובבים אותו, בעיקר בעיקר לצחוק כל הדרך.

 

"ובראותי את שטני מצאתיו רציני ויסודי ועמוק וחגיגי: זה היה רוח הכבדות, בגללו כל הדברים נופלים. לא בכעס אתה ממית, אלא בצחוק. הבה נמית אפוא את רוח הכבדות" 
—- ניטשה, כה אמר זרתוסטרא

 

אם השיח של קמפיין הילארי קפדן כמו הכנסייה על טוהר המילה והטפת המוסר הנוצרי, הקמפיין של טראמפ נתפס כיותר רגשי, דינאמי, ואמורפי, ובעצם הוא הקלילי יותר, צוחק יותר, וכבד פחות.

כדי באמת להבין מה קורה פה נצטרך להכיר את המושג מם עצמו, אקח פשוט מויקיפדיה:

"מֵם (מלועזית: Meme; המונח נגזר מהשורש היווני שמשמעותו "זיכרון") הוא יחידת מידע שמשתכפלת ממוחות ומאגרים לא-חיים של מידע (כגון ספרים ומחשבים), למוחות או מאגרים אחרים. במונחים יותר מפורטים, מם הוא יחידה של אבולוציה תרבותית שמשכפלת את עצמה, והיא דומה במקצת לגן (היחידה של הגנטיקה). ממים יכולים לבטא חלקי רעיונות, שפות, חלקיקים אלמנטריים, מנגינות, דגמים, כשרונות, ערכים מוסריים או אסתטיים או כל דבר אחר שנלמד ומועבר לאחרים כיחידה אחת. תחום הלימוד של המודלים האבולוציוניים של מעבר מידע קרוי ממטיקה."

זה המונח המקורי, אך הרעיון עובד אותו דבר באינטרנט וברשתות החברתיות, ממש גמו גנטיקה, וכיוצא בזה דברים כמו אימרות כנף או מיתוסים תרבותיים, משכפלים את עצמם ועוברים הלאה בתצורות מורכבות ומתפתחות, וכך גם באינטרנט וברשתות החברתיות עם ממים שאתם ודאי מכירים כולל זה של פהפה הצפרדע.

ומה שקורה ברשת לאחרונה הוא לא פחות ולא יותר מלוחמה ממטית בכלל ושל טרולים בפרט. הממים המטרילים, הפכו להיות סממן של חופש הביטוי כמו טראמפ, עד שלפתע ברגע של בריאה, רגע של קסם, רגע דמום של יצירה, קורה הדבר הבא (מתוך ויקי):

"קיימת תאוריה שהממים מתפתחים בדומה לגנים בדרך של ברירה טבעית בתאוריית האבולוציה. לפי תאוריה זו, בדומה לגנים גם ממים משתכפלים, מועתקים, שורדים ומתרבים. בממים נוצרים מוטציות שיוצרות גיוון בתכונות אשר מאפשרות לפרטים הנושאים את התכונות המתאימות ביותר לסביבה, לשרוד ולהתרבות טוב יותר."

במקרה הזה פהפה עבר המון מוטציות, אבל מוטציה אחת טרפה את כל הקלפים, הרגע בו יצא הפהפה של טראמפ אשר הפך לז'אנר שלם הסוחף את הרשת, ומהווה חלק מהקרון של טראמפ, תחושת הרכבת הדוהרת של הקמפיין שלו אל עבר ניצחון.

העניין עם פהפה הוא שמדובר בתופעה של למעלה מעשור, מם שעבר כל כך הרבה שכפולים ומוטציות, והפך למאוד פופולארי וויראלי בפורומים האנונימים של 4Chan.חשוב להדגיש, העניין עם הפהפ אינו חדש, אבל הוא מאוד מפריע להילארי קלינטון ולאליטה הפרוגרסיבית בארה"ב. היום באתר הרשמי של הילארי קלינטון כתבו על איך המם של פהפה מפיץ ומשכפל את עצמו אצל האלט-רייט שהוזכרו לעיל, ואיך הוא מקושר עם טראמפ בהרבה ממים, וכדוגמה נתנו איך הבן של דונאלד טראמפ, וטראמפ עצמו השתמנשו במם של פהפה. בנו של טראמפ פרסם תמונה ערוכה על סרטו של סלבסטר סטאלון, ה"בלתי נשכחים", באנגלית the Expandebles, אשר במם הפך לthe Deplorables, ה"נתעבים"(או "המגונים"), (מדובר בפליטת הפה של הילארי,גם בראיון עם יונית, שגרמה לה למבוכה, כשהיא כינתה מול תורמים מיליוני מצביעי טראמפ כמי שאפשר לזרוק לסלסלת ה"מגונים", נאום ה"גרבוז" שלה אם תרצו). המם המדובר הופץ בכיכובם של הטרולים מברייטברד, אלכס ג'ונס, טראמפ, פוטין, ובקיצור מי שהילארי סימנה כאלט-רייט, אך המעניין הוא שבין אותם "כוכבים" המעטרים את המם היה פהפה, ומשם בשיכפולים ברשת בכל מיני תצורות בהם כל אחד מדמויות האלט רייט עבר מוטציה לפהפה הצפרדע.

דאנק מימז ממים לוחמה ממטית

למחנה של הילארי עכשיו מאוד חשוב לתקוף באותו ציד מכשפות ואינקוויזציה את המם של פהפה, אך מדובר במעשה מגוחך, כי הם לוקחים מקרי קיצון של תת ז'אנר מחוץ להקשר, ומציגים את פהפה כאיזה סמל של הwhite supremacy בארה"ב, כאשר בפועל הם מכתימים נתח ענק מהאינטרנט שהשתמש בפהפה באינספור תצורות בלתי קשורות. זה לא חדש שהם מתמקדים בתקרית בודדת להכתים בהתחסדות וטהרונות את כל מה שקשור ליריבים הפוליטיים שלהם (במיוחד כששואלים על מחיקת 33 אלף הדואלים שהילארי הסתירה בשרת פרטי כשהיית מזכירת המדינה).

השאלה הגדולה היא האם האקט של מוטציית הטראמפ של פהפה היית מעשה הנדסה חברתית מתוחכם או יצירה ספונטנית שפשוט טרפה את הקלפים. באם מדובר במקרה, טעות, אבולוציונית, או התערבות מחושבת, הטענה תקפה גם להכוונה אנושית וגם להכוונה אלוהית. מדובר באותה שאלה שסובבת סביב האבולוציה, האם היא מקרית\טעות או הספונטניות שלה פועלת מכורח של הכוונה אלוהית. מה שאין ספק הוא שהרגע בו יצאה המוטציה הזאת לאוויר העולם, היה רגע של יצירה.

הקמפיין המתוזמר של הפרוגרסיבים נוקט באסטרטגיה מחוכמת, הם מחזירים את השיח המקרטיסתי חזרה בקמפיין שלהם ורומזים ומצביעים על כך שפוטין כביכול מפעיל את התארגנות הטרולית של האלט רייט, ודיי ברור שהם עושים זאת כדי להרתיע את הימין מטראמפ, הימין שבאופן מסורתי משנות ה50 היה סקפטי מאוד כלפי הקרמלין, אך חשוב לציין, סקפטי וחשדן (וסטריאוטיפ של פארנואיד) כלפיי ברית-המועצות וכמו כן שיתוף הפעולה שלהם עם האליטות הפרוגרסיביות דנן.אך מה שעניין אותי הוא האם רוסיה פעילה בחזית הממטית בכל הלוחמה של עולם הסייבר. ואכן ישנם כתבות תחקיר, אחת מהם שמצאתי בה מתאר מישהו שעבד בסוג של חוות טרולים שכירים של ממשלת רוסיה. הוא טען כי הוא חזר לבדוק את החשבונות של האנשים איתם עבד בלוחמה הממטית אותה הפיצו בזמנו, וראה שכולם החלו להפיץ לוחמה ממטית מסוג אחר לגמרי, לוחמה של טרולים בעד טראמפ שהציגו דפים הומוריסטים ומטרילים בשלל הרשתות החברתיות במרשתת. לוחמה זאת אינה ייחודית לרוסיה, אך כשהלוחמה הממטית של הטרולים מגיעה מהצד שהוא פחות כבד, טהרן ומטיף מוסר תקין פוליטי בשיחדש ומשטרת מחשבות אורווליאני, אלא בדיוק ההפך, הוא מונע מכוח חופש הביטוי, הוא מלגלג ומהרס. במצב זה לדמיון ולרוח יש מרחב יצירתי, והחופש היצירתי מזין את הגלגל שהולך ומשכפל ומפיץ עצמו בעוצמה רבה יותר מהקמפיין התקין פוליטי הכבד והטהרן.

ממשל אובמה פחות או יותר החזיר את הימים של המלחמה הקרה ביחסים עם רוסיה, ורק לאחרונה העלו אותה לראש רשימת המדינות המאיימות על הביטחון הלאומי של ארה"ב, מהלך זה נקווה לא ייתן להם לגיטימציה לפסול את הקמפיין של טראמפ, זאת לאור ההאשמות הלא מבוססות שהוא ויועציו הם ברמה כזו או אחרת סוכנים של הקרמלין אשר לטענתם מאחורי החלשת האיחוד האירופאי(ברקזיט) ומחפשים כעת להחליף את ממשל אובמה איתו הם מסוכסכים.כמו חשוב לציין שגם ארצות הברית אינה טומנת ידה בצלחת ובוודאות עסוקה בלוחמה ממטית והנדסה חברתית באופן דומה.

אז זה אני חושב פחות או יותר הסיפור של פהפה, מם של צפרדע, שמאיים על המגדל בבל של התקינות הפוליטית המתערער בימינו. מי ייתן ויתרסק וישוב אל עפר.

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *