אאוגניקה

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

"אאוגניקה היא ההכוונה העצמית של האבולוציה האנושית"

מתוך ויקיפדיה
אֶאוּגֶנִיקָה (Eugenics) היא פילוסופיה חברתית, התומכת בהשבחת הדורות הבאים באמצעות סוגים שונים של התערבות ברבייה ובתורשה. האאוגניקה שואפת להשבחת הגנטיקה של הגזע האנושי ולהפיכת בני אדם בעתיד ל”טובים” יותר מהדור שקדם להם. לפיכך, מחפש החוקר האאוגני את השפעת הגנטיקה על יכולות האדם בסביבתו, וכיצד ניתן להגביר את התכונות החיוביות לדעתו, באוכלוסייה האנושית.

המונח אאוגניקה הוטבע בשנת 1883 על ידי החוקר האנגלי פרנסיס גלטון בספרו “הכשרון האנושי” (Human Genius). המלה “אאוגניקה” נגזרת מהקידומת היוונית eu שפירושה “טוב” או “אמיתי”, ומהסיומת gen, שפירושה “שורש” או “מקור”, ובצירוף – “לידה טובה” או “תורשה אצילית”.

אאוגניקה שימשה כדיסציפלינה, שסיפקה את הבסיס לחוקי נירנברג בגרמניה הנאצית, חוקים שהתבססו על הנחות אאוגניות מוטעות. האאוגניקה הייתה אף הבסיס ל”תוכנית T4 – אותנסיה” במסגרתה הומתו או עוקרו מאות אלפי חולים כרונים וחולי נפש במהלך שנות השלטון הנאצי בגרמניה.

בתחילת המאה ה-20 יישמו מדינות רבות וביניהן ארצות הברית ושבדיה, תכניות לעיקור כפוי במסגרתן עוקרו בכפיה עשרות אלפי אנשים, על פי עקרונות אאוגניים. כיום, במיוחד לאור לקחי השואה, אין נהוג עוד העיקור הכפוי במדינות המערב.

“טיהור” החברה מיסודות בלתי רצויים, בדומה לפעילות מטעמים אאוגניים, יושם גם במדינות קומוניסטיות כגון ברית המועצות וצ’כוסלובקיה, כאשר כאן, בניגוד לארצות המערב, הומתו לא בעלי המומים או חולי הנפש, אלא אלה שנחשדו שיהוו סיכון למישטר. בברית המועצות ה”תהליך” נקרא צִ’יסְטְקָה (טיהור) והיה מבצע פוליטי ל”טיהור” מוסדות המדינה מאנשים שנחשבו בעלי מוצא פסול, כגון העוסקים בדת וצאצאיהם, האריסטוקרטים וצאצאיהם וקציני צבא הצאר. נראה, ש”טיהור” זה במדינות הקומוניסטיות, שהחזיקו בתאוריה שהסביבה (ולא התורשה) היא הגורם המרכזי הקובע את תכונות היצורים (ליסנקואיזם), אינו יכול להחשב כנובע מעקרונות האאוגניקה.

מדינה שכיום מיישמת אאוגניקה היא סינגפור שמעודדת בעלי השכלה גבוהה להינשא אחד לשני, ואף נותנת תמריצים כספיים על כל ילד שנולד להורים אקדמאים.

אאוגניקה הינה נושא פופולרי בסוגת המדע הבדיוני, בספרות ובקולנוע.

* תומך מפורסם של אאוגניקה הינו ג’יימס ווטסון, מגלה ה-DNA הנודע, בנוסף, תמכו בתאוריה זו וינסטון צ’רצ’ילתיאודור רוזוולט, וודרו ווילסון, שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית אוליבר ונדל הולמס (שפסק לטובת התאוריה). אישים נוספים שהביעו תמיכה בתאוריה זו היו אלכסנדר גרהם בל, לילנד סטנפורד שייסד את אוניברסיטת סטנפורד, המחזאי ג’ורג’ ברנרד שו ועוד.
* מחקרים על אאוגניקה מומנו על ידי קרן קרנגי וקרן רוקפלר, בעיקר באמצעות מכון “קולד ספרינגס הרבור” (CSHL – Cold Spring Harbor Laboratory) שהוקם במיוחד לשם עריכת מחקרים אלו, אבל מחקרים בוצעו גם באוניברסיטאות אחרות בארצות הברית כמו פרינסטון, ייל, הרווארד, סטנפורד ועוד.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *