חזר: שרון חורש הוא ׳אדם גולד׳

כל התוכן באתר הוא בגדר לכאורה…

 

בואו נדבר על מניפולציות מידע.

1. אז לא מכבר פרסמו הארץ כתבה דרמטית במסגרתה התבשרנו שדיסטופיית המידע בדרך אלינו. רוסיה זה כאן. בלפור השתלט על צוקרברג. המשרתים של נתניהו בדרך לסגור את האינטרנט.
האשמות קשות. קץ הדמוקרטיה.
אבל רגע, על מה בעצם הכל מתבסס? פוסט בפייסבוק.

כן, כן. פוסט בפייסבוק שנכתב בידי בחור חינני (ומבולבל) למדי.

2. כמה מבולבל?
אחרי שלל מסקנות נחרצות שפרסם בדבר זהותו האמיתית של אדם גולד – עמית סגל, גלעד ארדן באמצעות פרויקט מנהטן (!) ועוד – קבע מיודענו כי מדובר ב"צוות גולד". צוות מסתורי שמורכב מכותבים רבים וממומן במיליונים כדי להפיץ הסתה ושלל מסרים שיסייעו לנתניהו .
אלא מה? הגשש-בלש בכלל מצטט פוסטים של רונן גולד כדוגמא להסתה (אין קשר משפחתי, למקרה שתהיתם) שפרסמו "צוות גולד".
בקטנה.

3. טוב, אבל הארץ זה לא איזה גולש מבולבל.
זה גוף תקשורתי מהוגן. זלמן שוקן יא חביבי! אז הם בטח עשו עוד איזו בדיקה, נכון? אז זהו שלא.
שום בדיקה, שום חקירה. אפס אימות נתונים. בקרת איכות כמו ברמדיה בימים הרעים.
הם לא ביקשו הבהרה ממני או מפייסבוק ולא הציגו בדל עדות של מישהו שראה תוכן ממומן או מקודם. הראיה המרכזית שלהם היא שהפוסט הראשון שפורסם הפך לויראלי. על הדרך הם שוכחים לציין שאותו פוסט שותף על ידי אושיות רשת, עיתונאים, עורכים. הם גם מדלגים באלגנטיות על שלל דפוסי פעולה שמאפיינים כתיבה פרטית (כתיבה בערבים, קצב פרסום לא אחיד, חודש ללא פעילות וכד').
ואולי הכי מביך. כלי תקשורת עם חברים בתעשייה אפילו לא גילה שאינספור נציגי תקשורת (בערך כולם) הציעו "לצוות גולד" לפרסם טורים ולהעצים את הפלטפורמה. כולם סורבו.

4. וכמובן הארץ שסיפרו על תכנים ש" לדמרי" (כך במקור, אבוי לבושה) נשמעים "כמו חזרה על דף מסרים" של נתניהו. לא טרחו לגגל את החשבון מעט למטה ולעיין בפוסטים עצמם שמפריכים את כל התזה.אינספור ביקורות עקיפות וישירות על האחריות של הליכוד, נתניהו והממשלה. תסתכלו בעצמכם, אינספור ביקורות.

5. אה, פרט שולי. הארץ בטעות השמיטו את הנקודה השולית, כמעט איזוטרית, קטנונית ממש, של התוכן.
הדיוק העקבי בהצגת העובדות. כשלמרות משפטנים ושמאלנים רבים בקהל, לא ניתן להצביע אפילו על הפרכה עובדתית, רצינית ומנומקת אחת (!) הנוגעת לתכנים שנכתבו ולסימוכין שצורפו בהמוני פוסטים.
אבל בואו לא נהיה קטנוניים, למה לדבר על תוכן כשאפשר פשוט להשתמש באד הומינם מופרך.

5. ומשהו אחרון. ואולי יש מצב – סתם זורק מהשרוול – שדווקא אנונימיות של כותב מאפשרת לו לכתוב הכל על כולם בכפוף לתימוכין עובדתיים?
אולי אדם פרטי, עם אלפי עוקבים, מוניטין להפסיד וסימוכין לכל טענה יכול לתווך את האמת בצורה מלאה וטובה יותר מבועת התקשורת עמוסת האינטרסים, הקשרים והתוכן שיווקי?

6. אז מה היה לנו?
גולש מבולבל מפרסם קונספירציות שקריות ונעדרות תימוכין על "צוות גולד" הממומן במיליונים.
הארץ, גוף תקשורת עם עבר מכובד והווה מפוקפק, בולע את הבלוף ומנפק טקסט שלא הייתי תולה על לוח המודעות של ועד הבית. טקסט ובו האשמות מופרעות ונטולות ראיות על (תחזיקו חזק) תיווך לא אמין של מידע לציבור הרחב.
אי אפשר להמציא הזיות כאלה.

אבל הסירו דאגה מלבכם.
האמת סופה לנצח.

בואו נדבר על מניפולציות מידע. 1. אז לא מכבר פרסמו הארץ כתבה דרמטית במסגרתה התבשרנו שדיסטופיית המידע בדרך אלינו….

‎Posted by Sharon Horesh on‎ יום רביעי 28 מרץ 2018

עוד הערות:

1. מסתבר שמישהו פתח טוויטר וטלגרם בשמי.
אם הוא התכוון להמחיש בתחכום את ההבדל שבין פסבדון (Nom de guerre) לפייק שהוא מתחזה,
ואולי גם לחדד על הדרך את העובדה שבניגוד לפייק נטול עוקבים (שיכול להרשות לעצמו לפזר שקרים השמצות והטרלות),
מרגע שדמות כלשהי – תהא אשר תהא – כותבת באופן אמין לאורך טווח היא מקנה ערך למותג ותמריץ מובנה לכתיבה אמינה, ובכך לכותב אחריותיות (Accountability) משמעותית בפני קהל הקוראים שלו –
אם זה מה שהוא ניסה לסמל אז סחטיין.
2. עוד משהו. פרסמו פוסט בשמי על הרצח המזעזע של הנער אסף שטיירמן.
למען הסר ספק, הפוסט לא נכתב על ידי.
אכן, הייתה בזמנו ביקורת על הסכם עד המדינה (שגם יצאה החוצה) עם ליהי גלוזמן, אחייניתם של רפי וצלי רשף, אבל אין לי שום אינדיקציה לעוצמתה ואמינותה.
ובכלל, כל תוכן שלא מתפרסם פה, איננו מטעמי.3. כדי להבטיח אמינות, אם אני עוד פעם מנתק או מנותק, יש מספר אנשי תקשורת (מערוץ 2, ערוץ 10 גלי צהל וכד') שהעברתי להם מידע בעבר ויש להם גישה לכתובת מייל יעודית דרכה תקשרתי איתם (אראל סגל הוא אחד מהם)4. בהעדר מדיום אחר, כרגע אמשיך לפרסם מידע דרך הפלטפורמה של שרון חורש. לכתוב ב280 תווים (טוויטר) לא פעם מחייב לחשוב ב280 תווים וסדר היום בטוויטר גחמתי . טלגרם אמנם כלי חירותי למדי (כרגע).
אבל חשוב לי לקבל קומנטים ובקרת איכות מהציבור בנוגע לטיעונים ועובדות (גם אם בשל אילוצי לו"ז קשה לי לנהל דיאלוג פורה) חשוב לי שהעובדות יבדקו בעיניים חיצוניות. וכמובן, בפוסטים רגישים יותר בנושאים כלכליים – בעבר המלצתי לקנות (ואחר כך למכור) ביטקוין – עם חשש אמיתי לניגוד אינטרסים חשוב לי מאוד שיושמעו דעות נוספות וטיעונים חולקים.5. עוד הערה מנהלתית – כל ביקורת לגופו של טיעון/עניין/רעיון/קבילות עובדה תתקבל בברכה. אבל בגלל שמסתובבים כאן לא מעט אנשים, פרסומות, נאצות, אאלץ לחסום השמצות ומתקפות טרולים של צבא הטֶרָה קוֹטָה של יש עתיד ושות'.6. ואם מישהו לא הבין מהפוסט אני חוזר ואומר – אני לא גוף ממומן במיליונים מטעם ביבי, בנט או אנשי הלטאה.
יודעים מה? קחו אתגר.
אני מציע ח"י זוזים לכל אורגניזם עם מעל 60 אייקיו שקרא חמישה פוסטים רצופים כאן בעמוד ושולח לי בדיקת פוליגרף שהוא עדיין חושב שאני שתול של ביבי.
על הדרך קחו גם פ"ח זוזים (כמניין אדם גולד) לכל מי שיכול להצביע על עדות אחת לתוכן ממומן.
באמת שזו קונספירציה הזויה. לא מבין איך אנשים לא מובכים לצטט אותה.7. אבל עזבו, מבחינתי, תניחו מראש שאני שרה נתניהו.
הכי טוב. תהיו ביקורתיים, תתמקדו בתוכן ותשכחו מכל השאר.

 

הערה מנהלתית חשובה:

דקדקני התקנונים, תנוח דעתכם.
הפרופיל אמיתי לחלוטין ושייך לאדם ששמו שרון חורש. מטעמי פרטיות לא אכתוב האם סבתו הגיעה מפולניה או ממרוקו אבל נצהיר שהוא אדם סביר, נושם באופן עצמוני ואפילו מאומת עם תעודת זהות.
כמו כן, מכיוון ששרון אדם אותנטי אך מופנם קמעא – והלא היפה בֶּאֱמֶת היא תמיד ביישנית – הפרופיל בעיקר ישתף טקסטים חיצוניים.
למען הנוחות, יובהר כי ככל שלא נכתב אחרת ברירת המחדל מכאן ואילך היא שהתוכן המשותף הוא קופי פייסט של תוכן שנכתב על ידי פסבדון המכונה אדם גולד שמטעמים אישיים-מקצועיים מעדיף לשמור על פרטיותו. כמובן, תנאי הסף הקרדינלי לשיתוף תוכן היה ויישאר מסמוך והצגת ביסוס עובדתי ורשימת מקורות לטענות העובדתיות המועלות במסגרתו.הציבור הרחב מוזמן – היום כתמיד – לעקוב אחרי התוכן, לעשות בו שימוש הוגן, להגיב *לגופו של עניין*, לתקוף רעיונות וטיעונים וכמובן לעדכן (עדיף בפרטי) ככל שהטקסט נזקק לתיקון או הבהרה *עובדתית*.מפריכי עובדות יזכו בעיטור הוקרה מטעם האגודה למלחמה באינפוקליפסה ויובילו לתיקון הטקסט ואף למחיקתו.
ברם, נשחיץ מעט ולחיבת הפסבדון אדם גולד נזכיר שוב – למרות ביקורת הדוקה למדי ואינספור פוסטים רוויי פרטים ועובדות שפורסמו בשמו לא ניתן להצביע אפילו על הפרכה עובדתית, רצינית ומנומקת אחת (!) הנוגעת לתכנים הרבים שכתב.אז שתהיה קריאה נעימה
 –
אה, וכמעט שכחתי. לינקים, מקורות וסימוכין:

1. באופן חריג, וכדי לא לתרום טראפיק לביוב התקשורתי הזה. לא אפרסם לינק למאמר בבלוג הארץ. מי שממש רוצה לקרוא את הדבר הזה יכול לחפש את הכותרת "פייסבוק והמקרה של אדם גולד" בתאריך הוא 6.3.2018.
ועוד משהו. בכוונה, לא ציינתי את שם הכתבת והגולש. הם לא הנושא. אז ברור, אני חושב שהפרסום המופרך הזה הוא ביזיון, אבל הם לא באמת חשובים ולא הייתי רוצה שיטפלו אליהם. הארץ הוא גוף תקשורת מוסדר. יש עורך לאתר (אייל גיל שמו, פרשן כדורסל בדימוס) ויש לו מו"ל – עמוס שוקן. הם האחראים לתוכן המביך והשקרי הזה
2. זה הפוסט שבו מיודענו מפרסם את הקונספירציה החדשה על צוות גולד שעובד אצל נתניהו

עדי שלום, אני לא יודע אם בתפקידך כמנכ"לית פייסבוק ישראל את נוהגת לקרוא פוסטים עם תיוג שלך, אבל שווה שאנסה, זה יחסוך לי…

‎Posted by Itai Leshem on‎ שישי 2 מרץ 2018

3. זה הפוסט שבו הגולש מאשים אותי בהסתה פרועה (ורצופה בשגיאות כתיב ובקללות "אלשייך המנוול", כן – זה לא גרם לו לחשוב שאולי זה לא אני)

אני יודע בוודאות ולא מתכוון לגלות כיצד, כי חוקרי להב 433 קראו טוב טוב את הפניה הפומבית שלי כאן למנכ"לית פייסבוק ישראל….

‎Posted by Itai Leshem on‎ שישי 9 מרץ 2018

4. יותר מזה, עוקבים מסורים הפנו את תשומת לבי שבדיוני טוויטר בכלל עדכנו את הגולש שכותב "ההסתה" הוארונן גולד.
זה קרה לפני למעלה משבועיים אך מסתבר שלמרות שידע שטעה/שיקר הוא לא מחק את הפוסט עד היום, ואף המשיך להפיץ את הסיפור.

5. ושוב. אני מבקש, מפציר, מתחנן – אל תדווחו על הכותב. מרגיז אתכם, תעשו לו הייד. מצחיק אתכם, תרחמו עליו. מכעיס אתכם, תתווכחו איתו בתגובות או תשתפו הפוסט. אני מצפה שהוא ימחק ויתנצל (ומבהיר כבר עכשיו שאם הוא לא יתנצל תוך 24 שעות הוא יחסם) אבל אל תשחקו את המשחק שלו.
אנא. אל תהפכו לק.ג.ב של פייסבוק. זה די פתטי לדווח על הפרת כללים של מי שלא מוצא חן בעיניך.

6. בכלל, ממליץ בחום לשמור דיווחים למקרי קיצון (טרור, הסתה, אלימות, גניבות זהות, שיימינג בוטה לאנשים פרטיים, הוצאת דיבה שיטתית על גופים ואנשים מחוסרי גישה להגן על עצמם) אבל מעבר לזה, מישהו אמר? אז אמר. אפשר להרגיע את הטונים. חוץ מזה שהסיפור הזה מזכיר שכדאי לקחת מידע ברשת בערבון מוגבל (גם שלי!) אנחנו ב2018 יש לכם אינספור כלים להתווכח איתו בשוק החופשי, להראות שהמידע שקרי ושהוא לא אמין. מכאן ואילך, פשוט תשחררו.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובה אחת

  1. אזרח 2018-07-24

    מאז שהפרקליטות 1. נמנעה מלהעמיד לדין את אריאל שרון, בניו ומקורביו, טרם 'ההתנתקות', על מנת ששרון ישלים את עקירת גוש קטיף 2. ומאז שהפרקליטות השיבה תשובה הפוגעת באינטליגנציה של כעשרה מתלוננים נגד אלברט שני שהסית לרצח חיילים, אזרחים ולרצח אהוד ברק– ו-3. מאז שהמערכת באמצעות פרשנותה על החוק מונעת תפקוד יעיל של צה"ל, הבנו עם מי יש לנו עסק. זו אינה מדינת משפט-צדק! מערכת המשפט הישראלית והצדק הם שני קווים מקבילים שאינם נפגשים.
    לעיניין אחר- גורלו של אדם גולד עלול להיות כמו זה של שחף פילוביץ'.